Scurt eseu despre anihilarea fluctuațiilor conștiinței
Idealul budismului este Nirvāṇa, stingerea sau, în termenii yoga ai
lui Patanjali, nirodha, ”incremenirea”, ”oprirea” fluxului mental,
stoparea automatismului gândirii spontane concomitent cu nimicirea conștiinței
individuale (ahaṃkāra). Vreau în aceste scurte considerații să arăt
faptul că nu atât gândul, ca atare, ca și imagine conceptuală, este cel ce
generează în ultimă instanță semințele karmice (saṃskāra) și tendințele
inconștiente latente (vāsanā), problema o constituie emoția care
însoțește acel gând. Aparent, școala yoga, ca și budismul, nu face o distincție
netă între gând și emoție, ele nu sunt înțelese ca entități diferite, așa cum
se întâmplă în psihologia occidentală modernă. Citta-vṛtti a lui
Patañjali nu poate însemna altceva decât ”gând asociat cu emoții” sau ”mintea
(=citta) aflată în mișcare circulară”. Fără o stare afectivă care să
tulbure nemișcarea substratului, altfel pur, al conștiinței, nu poate exista vṛtti,
care literal înseamnă ”vârtej” sau „formă circulară”, iar prin extensie, în context yoga, înseamnă
”modificare”, ”stare tranzitorie”, ”fluctuație mentală”. Eu aș mai adăuga un
termen: ”mișcare”. Adică, în termeni occidentali, ”emoție”.
Patañjali definește yoga ca fiind ”yogaś-cittta-vṛtti-nirodhaḥ” (Yoga-Sūtra, I,2), pe care eu aș vedea-o tradusă
alternativ în română astfel:
Yoga este
oprirea stărilor tranzitorii/valurilor/vârtejurilor/formelor circulare/stărilor
perturbatoare ale minții.
Aceste valuri sunt vṛitti, ”vârtejurile”, adică nu atât gândurile
însele și reprezentările mentale ca atare, ci gândurile asociate cu emoția. De
altfel, ”emoție”, etimologic, este înrudit cu latinescul emovere. Idealul
sistemului yoga este deci dezactivarea oricăror factori perturbatori, o acțiune
similară cu cea de nivelare completă a suprafeței unui lac ce se petrece
treptat după căderea unei pietre. Spre deosebire de exemplul lacului, în cazul
minții umane, mișcările ondulatorii circulare, vṛtti, încetinesc treptat
printr-o practică spirituală adecvată, denumită generic abhyāsa,
”exercițiu repetat”. Eu văd stările
tranzitorii ale conștiinței (”modificările minții”, cum traduce C.Făgețan), ca
fiind după caz, generatoare sau nu de suferință (kliṣṭa-akliṣṭa=imaculat-maculat),
adică prezentând sau nu potențial karmic, după cum se produce sau nu o
identificare a individului cu acea formă mentală conceptuală care este gândul
(și în genere cu o reprezentare mentală oarecare, nu numai cu ceea ce denumim
noi în genere gândire conceptuală, ci cu un conținut mental, noțiune care
încearcă să traducă sanskritul ”pratyaya”). ”În oricare altă stare [i.e.
decât nirodha, oprirea sau suprimarea, în care spiritul este stabilit în
starea sa fundamentală - svarūpa]”, spune Patañjali la sūtra I,4,
”există identificare cu stările tranzitorii ale conștiinței”. Această
identificare cu formele tranzitorii ale conștiinței generează, printre altele,
ceea ce noi numim ”emoție”.
Dacă am traduce citta-vṛtti nirodha doar prin ”suprimarea
modificărilor minții” sau chiar prin ”suprimarea formelor tranzitorii ale
conștiinței” ar însemna că idealul, atât al sistemului yoga, cât și al
budismului (nirvāṇa) este extincția facultății de reprezentare însăși a minții
umane, întrucât orice reprezentare mentală, ba chiar orice senzație primară,
este o formă tranzitorie. Astfel încât cel eliberat ar intra într-o stare
asemănătoare comei sau somnului profund. Eliberarea, kaivalya (litt. ”separare”)
nu s-ar putea distinge de comă sau chiar de moarea însăși. În acest context, nu
este deloc întâmplător faptul că Patanjali nu a definit obiectivul practicilor
yoga ca fiind încetarea oricărui conținut mental (”pratyaya”) , ci ca ca
pe o stare de încetare a ”vârtejurilor minții” sau ”stărilor perturbatoare ale
minții”, ceea ce înseamnă tocmai încetarea identificării insului cu o formă
tranzitorie.
Pentru noi, occidentalii care studiem sistemul Yoga și
vrem să câștigăm și o învățătură practică din acest demers, mi se pare important
de subliniat faptul că nu gândul în sine sau reprezentarea de orice fel este
importantă, cât stare emoțională asociată cu acestea: mândria, atașamentul,
aversiunea, teama, mânia, bucuria, tristețea, compasiunea, seninătatea,
dorința, detașarea, invidia, altruismul. Care dintre acestea sunt sau nu
emoții, care trebuie să fie în final suprimate și dacă este posibilă sau chiar
dezirabilă această ”anihilare” care face obiectul întregului tratat despre yoga
al lui Patañjali, este o discuție separată. Intenția mea este doar aceea de a
puncta faptul că orice traducere care se oprește la ”oprirea modificărilor
minții” sau chiar la ”oprirea stărilor tranzitorii ale conștiinței”
este mai mult decât incompletă. Modificările, tranziențele, sunt de esența
însăși a minții umane, țin în ultimă instanță de fiziologia ei. Eu cred că
despre altceva este vorba în tratatul lui Patanjali, scopul acestuia este
încetarea asocierii (sāṃyoga) dintre suflet si formele tranzitorii ale
naturii, nu încetarea formelor tranzitorii însele sau a reprezentării mentale a
acestora.
0 Comments:
Post a Comment
Comments
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home