10 - Prolog
Întrebare: Aș vrea să discutăm și dacă Arjuna își
dorea sau nu regatul (am citit comentariul lui Osho, mai am vreo 70 de pagini,
dar, uite, nu îmi amintesc aceasta caracterizare făcută lui Arjuna)...tu însă
mi-ai atras atenția asupra acestui aspect... dacă vrei părerea mea, nu cred că și
l-a dorit, sau, oricum, nu atunci, în momentul bătăliei... poate și-l va fi
dorit mai demult... și a uitat...
Și-l va fi dorit, dar încă nu știa exact, nu avea
reprezentarea a ceea ce însemna regatul... Își dorea regatul, poate, nu pentru
exercitarea puterii, ci pentru restabilirea ordinii și a păcii.Sau poate că a crezut sincer că îi cunoaște pe toți și dorea să le dea fiecăruia recunoașterea pe care el credea ca o merită. Adică, este ca atunci când exista dorința de a acționa, când există numai dorința, nu mai există îndoiala și nici drama, doar acțiunea, dar în Arjuna eu văd numai rămășițe ale propriilor dorințe, demult apuse, sau unele din ele, pe cale să apună. Astfel îl văd eu pe Arjuna. Dar altele sunt cele care mă apropie de el....
Să știi că noi nu am comentat Gītā până acum în dialogul nostru, doar ne-am apropiat de ea. Aceasta este altceva...
Răspuns: Părerea
mea este că noi am comentat în dialogul nostru aproape în mod exclusiv Bhagavad-Gītā,
în sensul că l-am substituit pe Arjuna cu tine iar pe Krșna cu mine însumi, aducând
în centrul atenției câmpul nostru de bătălie, propria noastră Kurukṣetra. Eu nu
mai cred de foarte mult timp că un comentariu la Gītā trebuie făcut de către
sfinți cum au fost Śaṇkara sau Shivananda, ci de un om de acțiune, cum suntem
noi, pentru că un sfânt nu cunoaște atât de profund lupta aceasta de zi cu zi,
lupta din spațiul profan al banalității cotidiene.
Pe de altă
parte, niciun comentariu al Gītei care să vorbească pe larg despre
familia lui Arjuna și despre conflictul din Mahābhārata nu mai este de
actualitate. De actualitate este lupta noastră de aici și acum, când, cum
spuneam, sună telefoanele și vin dosarele. Dacă mă întrebi acum cine au fost
aceste clanuri – Kaurava și Pandava – nu mai știu să îți răspund și am uitat
tocmai pentru că asta nu este esențial în Gītā. Esențiale sunt pasajele
pe care le-am citat noi în dialogul nostru, pentru că ele sunt valabile în
orice timp și în orice loc, ele vor fi valabile și în momentul în care oamenii
vor coloniza și alte planete din Galaxie. Acestea sunt adevăruri eterne, care
se adresează omului dintotdeauna, arhetipului uman. Dialogurile noastre
constituie o excelentă introducere la Gītā, un comentariu mai amplu pe
care poate că îl voi scrie cândva, din perspectiva omului laic, profan, pentru
că acestui tip de om i se revelează Krișna în primul rând. Să îți mai spun, cu riscul de mă repeta, ce a rămas în mintea mea, cu persistență, după ce am citit tot felul de scrieri spirituale indiene. Adaosul pe care îl prezintă Gītā în raport cu orice altă scriere indiană de tradiție (Upanișade, Yoga Sūtra etc.) este așezarea în prim-plan și preluarea în dialogul cu divinitatea a dramelor și dilemelor omului oarecare, care mergea pe vremuri la război, vânătoare sau cultura câmpului, care merge azi la serviciu.
Prin eroul
Arjuna, Gītā operează o deschidere miraculoasă către sacru, învățându-ne
că este posibilă sanctificarea vieții noastre aici și acum. Am învățat zi de zi
(și nu am încetat să învăț nici azi) că purificarea gândurilor și a faptelor
este posibilă și aici, în vârtejul saṃsārei, că este posibil să fii
generos, îngăduitor, loial, răbdător și iubitor când împrejurările par a-ți sta
împotrivă și când semenii din jurul tău dau semne de alienare și abrutizare. Că,
paradoxal, acest gen de atitudine, acest mod de a participa la o modalitate condiționată
a existenței, are potențial mântuitor. Am învățat că pentru a dialoga cu
divinitatea nu este nevoie să ne închidem într-un așram din Himalaya, să aderăm
la un sistem religios, consacrat sau nu, nici să ne ducem în pelerinaj într-un
loc anume, ci trebuie doar să dăm frâu liber dumnezeirii din noi, deja
prezente.
Nu știu dacă
putem deveni niște iluminați lucrând în fața unui calculator într-un birou și
nu cred că iluminarea sau mântuirea sufletului trebuie să constituie scopul
unei vieți spirituale autentice, pot totuși să îți împărtășesc ceea ce am putut
eu experimenta: și anume constatarea că acest gen de abandonare lăuntrică pe
care îl învățăm din Gītā a făcut ca în timp acțiunile și gândurile mele
să devină mai inspirate, viața în ansamblul ei să devină mai cooperantă.
Sunt supus
zilnic la nenumărate încercări și simt tot mai în profunzimea sufletului că
această esență sacră a ființei umane este indestructibilă și că eu sunt totuna
cu aceasta esență, pe care « nu o taie armele, nu o arde focul, nu o udă
apa și nu o usucă vântul ». Toate încercările zilnice prin care trecem
însumează în mod simbolic Kurukśetra noastră, ele sunt menite să testeze, nu o credință
religioasă, cât un sentiment al propriei permanențe și al propriei
completitudini. Putem transfigura această existență profană a noastră abandonându-ne
ego-urile și dorințele efemere, putem pune banalul stres al necazurilor de zi
cu zi sa acționeze în favoarea noastră, căci numai rămânând în continuare umani
și omenoși atunci când ne este mai greu reușim să ne statornicim într-o stare
de comuniune cu divinul.
De ce am spus că
dialogurile noastre pot constitui un excelent prolog al unui comentariu la Bhagavad-Gītā?
Prezenta discuție constituie un epilog la seria noastră de dialoguri, care au
cristalizat deja o serie de concluzii. Este un epilog în sensul că ceea ce era esențial
a fost spus, aceste concluzii există și sunt evidente în cele nouă articole de
pe blog. Este însă, în același timp și un prolog, o deschidere către o nouă
dimensiune a conștiinței noastre, care ne invită să o explorăm. Aceasta nouă
dimensiune se cheamă împărtășirea cu alții, comuniunea cu ansamblul umanității,
ce decurge din sentimentul profund al co-existentei cu Universul întreg și cu toți
oamenii, deopotrivă. Acest sentiment de uniune și completitudine face deci posibil
un viitor comentariu mai amplu al Gītei, din perspectiva omului profan.
Toate
comentariile care au fost scrise pana acum au fost concepute din perspectiva
lui Krișna, fiind rodul inspirației unor maeștri spirituali precum Śaṇkara,
unor cărturari precum Radhakrishnan. Ceea ce lipsește este un comentariu din
punctul de vedere al lui Arjuna, pe care noi îl putem scrie. Deși poate sună un
pic straniu, acest comentariu, dacă ne este dat, se va scrie fără mult efort,
de la sine, precum curgerea unui râu către mare. Va dura mai mulți ani, e un
proces de geneză care necesită mult timp, dar va fi un timp ce nu va fi fost
risipit zadarnic.
Pe curând.
0 Comments:
Post a Comment
Comments
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home