3-Despre cum îl poți ierta pe cel care ți-a făcut bine
«Să nu te simți vinovat. Înțelege păcatul,
dar nu te simți vinovat – iar ăsta este un lucru foarte, foarte delicat. Dacă
te simți vinovat, ai ratat toată treaba. Acum, într-un fel nou, începe vechiul șablon.
(…)Ori de câte ori simți că ai dat greș, întoarce-te, atâta tot. Nu te simți
vinovat, nu te căi spunându-ți „iar am uitat!”. În clipa în care simți că nu ești
aici și acum, întoarce-te la ceea ce faci, simplu, cu inocență. Nu crea vinovăție.
(…)
Sfatul meu este să termini cu prostiile. Nu te mai
duce nici la psihanalist, nici la astrolog. Trecutul e terminat – termină și tu
cu el. Iar viitorul nu s-a întâmplat încă. Ce-o fi, vei vedea – acum nu se
poate face nimic. Poți doar să distrugi momentul prezent, care este singurul
moment disponibil, real.
Occidentalii studiază continuu problemele, cum să
le rezolve. Ei iau problemele foarte în serios! Le analizează după o logică, pe
baza unor puncte de plecare, și acea logică pare perfectă.
Orientalii au o concepție diferită. În primul rând,
ei spun că nicio problemă nu e serioasă. În clipa în care spui că nicio
problemă nu e serioasă, problema e moartă în procent de nouăzeci și nouă la sută.
Întreaga ta viziune cu privire la ea se schimbă. În al doilea rând, orientalii
spun că problema există pentru că te identifici cu ea. Nu are nicio legătură
cu trecutul, nu are nicio legătură cu istoria ei. Există pentru că te
identifici cu ea – asta e realitatea. Și asta e cheia rezolvării tuturor
problemelor.
De exemplu, ești un om furios. Dacă te duci la un
psihanalist, el va spune: „Du-te în trecut…cum a apărut această furie? În
ce situații s-a accentuat și s-a imprimat în mintea ta? Va trebui să ștergem
toate imprinturile alea. Va trebui să-ți curățăm complet trecutul.”
Dacă te duci la un mistic oriental, el va spune:
„Crezi că ești furios, te-ai identificat cu furia – de asta lucrurile merg
prost. Data viitoare când te cuprinde furia, fii doar un privitor, fii doar un
martor. Nu te identifica cu furia. Nu spune „Sunt furios”. Uită-te la ea cum se
produce de parcă s-ar produce pe un ecran de televizor. Uită-te la tine de parcă
te-ai uita la altcineva. »
(OSHO, Conștientizarea
– cheia pentru a trăi în armonie)
Întrebare: Iartă-mă,
Lucian. Au fost două zile nebune și ieri dimineață am muncit cu ai mei, apoi am
alergat la ora de pilates și apoi am băut toată ziua limonadă, căci mi-era o
sete continuă pe care nu o puteam stinge, și am încercat să mă liniștesc.
Cartea pe
care o citesc se numește Advaita Bodha
Dipika - cred ca am atașat un link greșit - vezi ce face viteza de la
birou și "facerea" a nu știu câte lucruri dintr-o dată....
Răspuns: Înainte de a intra în
subiectul zilei de azi, am un mic comentariu cu privire la faptul că ți-ai
cerut iertare. Nu trebuie să îți ceri iertare de la mine, nici chiar dacă mi-ai
greși cu adevărat. Nici azi, când nu știu cu ce ai fi putut greși, nici în
general. A nu-ți mai cere iertare, cu alte cuvinte, a nu mai regreta nimic este
un exercițiu spiritual foarte eficace. Mi-am impus ca pentru o săptămână întreagă
să nu îmi mai cer scuze de la nimeni, chiar atunci când greșesc și m-am simțit despovărat
de o parte din trecutul meu. Nu mă voi limita la o săptămână, voi continua
acest exercițiu, pentru că are un efect transformator asupra conștiinței.
Î: Aș vrea să am puterea ca, "dacă cineva mă
rănește cu ceva, să îl eliberez instantaneu în mintea mea, să îl eliberez
de posibilitatea ca el să fie criticat sau condamnat de ceilalți, să îl păstrez
permanent liber în viața Universală." Ar fi o ușurare. Ar fi PERFECȚIUNEA.
Dar, treptele acestea spirituale au atât de multe nuanțe. Nu este atât de
simplu. Exersez în fiecare moment, cu fiecare gând. Și uneori cred că am
iertat. Încerc! Și mă gândesc că trebuie, căci așa cum eu iert, la fel îmi vor
fi iertate și mie. Dar nu pot sa nu Îl întreb: "Cum așa"? Aș vrea să îmi
dea și această putere... de a ierta necondiționat!
R: Puterea de a ierta
decurge dintr-o anumită viziune asupra originii și esenței ființei umane, adică,
mai pe scurt, dintr-o anume antropologie filozofică. În fiecare individ uman trăiesc
doi oameni: omul absolut și omul relativ. Paradoxul iertării conține și motivația
ei: pe om îl ierți pentru că poartă în el măreția absolutului și pentru că mai
poartă în el și povara relativului.
Putem aborda subiectul din
mai multe unghiuri: privind omul ca pe o ființă relativă, privindu-l apoi ca ființă
absolută. Apoi, independent de ceea ce iertăm, putem considera iertarea ca pe
un exercițiu spiritual, purificator, pentru cel care iartă. În plus, putem
discuta nu doar despre iertarea ființelor umane, ci, în genere, despre iertarea
lucrurilor, evenimentelor, animalelor, în cadrul unui fenomen spiritual mai
amplu care poate fi denumit „reconcilierea cu Tatăl” sau, în termeni vedantini
„reconcilierea cu Sinele”. La final, aș fi vrut să comentez puțin pe marginea
acestor viziuni ale mele, cu privire la non-existența greșelii și, în esență, la
non-existența iertării. Dar nu voi avea azi timp suficient să discut atât de pe
larg acest subiect, va trebui să îl abordez foarte punctual.
Atunci când am iertat pe cineva
pentru o greșeală, m-am gândit, în aceeași tradiție socratică, la faptul că
nimeni nu poate greși în deplină conștiință de cauză. În dreptul penal
există, după cum știi, intenția directă și indirectă, precum și culpa în cele
doua forme deja cunoscute, asupra cărora nu insistăm. Însă, în dreptul
divin vine Isus și spune: „Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac”. După părerea
mea, asta este o reiterare a ideii pe care o regăsim în dialogurile
platoniciene: omul nu poate greși în mod conștient. Mă vei întreba de ce sunt pedepsiți
infractorii. Sunt pedepsiți, nu pentru greșeală, ci pentru inconștiență. Când
suntem inconștienți, vine cel mai mare învățător spiritual din câți pot exista
– Suferința – vine să ne trezească din somnul ignoranței.
Eu ți-am spus cândva că de la Krișna am învățat că nu există moarte și de la Isus am învățat că nu există oameni răi. Omul purtând această povară a relativității
existenței nu se poate să nu greșească și este așadar vrednic și de iertare.
Pentru că și tu, la rândul tău, te-ai abătut de la căile drepte, pentru că ești
înfrățită cu cel ce ți-a greșit prin propriile tale greșeli, propria ta parte
din povara relativului. Nu mai știu cine spunea: „Not me, but my fault
forgives you”. Și, așa cum legea vieții ne cere să îl ajutăm pe cel mai
slab decât noi, tot așa ne cere și să îl iertăm pe cel mai ignorant decât noi.
Aici, „sub Cer”, totul este relativ, și ceea ce facem noi cu cele mai bune intenții
poate vătăma pe cineva. Spunea Joseph Campbell: „Whatever you do, it is evil
for somebody”.
A ierta omul pentru că este o ființă
relativă, bicisnică și vrednică de milă este totuși o treaptă inferioară a iertării,
întrucât presupune iertarea omului pentru că greșeala ar fi „în mod fatal
legată de o mână de pământ”. Să trecem la o treaptă superioară a iertării.
Dumnezeu s-a revărsat în toata
această mare lume ca grade diferite de conștiință. O piatră are conștiința ei,
un fir de iarbă, la fel. Fără vibrația aceasta pe diferite frecvențe, tot acest
minunat și dureros miraj al vieții s-ar stinge „ca o umbră-n întuneric”. Dar esențială
este conștiința unică ce se află în spatele vibrației, conștiința unică pe care
noi am ajuns să o intuim, pentru că e cea care face posibil „ca urechea sa poată
auzi, ca ochiul sa poată vedea”, așa cum au intuit cu milenii în urmă autorii
Upanișadelor.
Prin urmare, să iertăm omul, nu
pentru că este creație divină, ci pentru că este ființă divină.
Iertarea
ca sacrificiu spiritual. Iertarea implică la modul simbolic o moarte și o renaștere
mistică. Poți ierta numai atâta vreme cât lași pradă morții ego-ul din tine,
cel care ai fost și care crezi că avea dreptul și obligația să condamne. Nimeni
nu se înalță fără aceste morți și reînvieri succesive, este una dintre semnificațiile
răstignirii lui Isus. Iertarea, ca sacrificiu spiritual, este o adevărată
tehnică ascetică, o măiestrie care se dobândește în timp. Nu vei fi în stare să
ierți de prima dată, nici a doua, nici a nouăzeci și noua. Ceea ce e important
este să nu renunți, pentru că a mia oară vei conștientiza faptul că iertarea
celui care a greșit anihilează potențialul karmic, distruge egoul, te
reconciliază cu Tatăl. Vreau să te fac să înțelegi că iertarea și recunoștința
sunt incompatibile cu ego-ul, ego-ul știe că în momentul în care devii foarte iertătoare,
înțelegătoare, răbdătoare și recunoscătoare, el trebuie sa se pregătească de
moarte.
Paradoxul conștiinței unice
este următorul: Conștiința unică este aici și acum. Nu în altă parte, nu în
trecut și nu în viitor. Doar aici și acum. Dar, conștiința unică nu poate fi
limitată, conștiința cuprinde și trecutul și prezentul și viitorul și ceea ce
se întâmplă hic et nunc și ceea ce se întâmplă in aeternum. Ăsta
este paradoxul ei. Este doar aici și doar acum. Dar, în același timp – este
pretutindeni și întotdeauna. Cu toate acestea, omul nu are acces la ea decât
prin reconciliere - reconcilierea cu Tatăl, cu Sinele, nu poate avea loc decât în
prezent, care este „poarta cea strâmtă” despre care vorbea Isus. Aici începe
focalizarea atenției și încetează dispersia, rătăcirea și risipirea. Prezentul
este fundalul perpetuu a tot ceea ce gândești și faci. Și din această conștiință
a prezentului țâșnește la un moment dat intuiția aceasta a reconcilierii, adică
a încetării oricărui conflict, dileme, opoziții. Vei realiza că nu poți rămâne în
această stare de conștiință atâta vreme cât ai lăsat deoparte, „în lume”, adică
în subconștient, lucrurile neterminate. Nu ai iertat oamenii, lucrurile și
evenimentele nefavorabile, ei (ele) au lăsat în mintea ta o urmă pe care
trebuie sa o ștergi. Este ceea ce înțeleg indienii prin „reziduu karmic” sau
„depozit de fapte”(karmāśaya).
Am trăit în copilărie la țară și
am asistat adesea la maltratarea animalelor, îndeosebi a cailor, am asistat la
scene asemănătoare cu cele din romanele lui Dostoievski. Trebuie să recunosc
că, uneori, inconștiența umană merge atât de departe încât te poate surprinde
și copleși, te poate tulbura până într-acolo încât să te tenteze să cobori fără voie la
rândul tău în bestialitate, din dorința de a face dreptate.
Chiar dacă un om poate fi atât
de inconștient încât să considere că un cal a fost capabil să greșească, să
comită un păcat, inconștiența lui merge și mai departe-el este incapabil de a
ierta păcatele calului. Chiar persistând în prostia lui cu privire la
capacitățile animalului, omul putea să își rezerve această urmă de umanitate și
demnitate, această portiță de scăpare spirituală, chiar rămânând în ignoranță
avea șansa de a ierta ”păcatele” animalului..
Or noi, acum, privind cu detașare
la spectacolul crud și aparent absurd al vieții, trebuie să fim capabili să
iertăm omul de două ori: o dată, pentru că a crezut că un cal poate fi vinovat
de ceva, ca atare, iar a doua oară trebuie să îl iertăm pe om pentru neputința
lui de a ierta calul.
Ca să dezvolți în tine adevărata
compasiune și adevărata iertare, de care au fost capabili oameni ca Buddha și
Isus, trebuie să realizezi că o conștiință ca a lui Buddha sau ca a lui Isus nu
se află undeva departe, ci aici, în tine. Apoi, trebuie să te împaci cu ideea că
există pe lumea asta oameni care maltratează copii și animale, să înțelegi că
este imposibil ca asemenea fapte să fie săvârșite în mod conștient. Numai așa
vei avea imaginea deplină a existenței. Nu vreau să spun că un om care maltratează
copii și animale trebuie iertat în sensul dreptului penal, dimpotrivă, vreau
doar să spun că oricât de îngrozitoare, de abominabile fapte ar săvârși
oamenii, nu trebuie să uităm nici o clipă, pe de o parte, faptul că nimeni nu
poate greși în mod conștient și, pe de altă parte, faptul că în orice criminal
zace potențial un sfânt. Dacă Isus i-a putut ierta pe toți, înseamnă că putem și
noi. Putem, pentru că Isus se află în noi.
«Toate
faptele se îndeplinesc de către Tendinţele (guṇa) Naturii (prakṛti);
cel cu Sinele tulburat de Eu gândeşte: „făptuitorul sunt eu”.
Însă, o tu cel cu braţul mare, cel care
cunoaşte adevărul asupra deosebirii [Sinelui] de Tendinţe (guṇa) şi
fapte, gândind „Tendinţele acţionează asupra Tendinţelor”acela nu este legat
[de fapte].
Cei tulburaţi de Tendinţele (guṇa)
Naturii (prakṛti) se leagă de acţiunea Tendinţelor; pe aceşti nefericiţi
care nu cunosc totul, cel atotcunoscător să nu-i smintească.
Oamenii care urmează această învăţătură
eternă a mea, cu credinţă şi fără să cârtească, aceia se eliberează de fapte» (III,27-31)
Un alt
verset inspirat din Gītā, asupra căruia tot revin:
„Chiar şi la omul înţelept care se
stăpânește, o fiu al lui Kunti, simţurile frământate târăsc mintea cu forţa”
(II,60).
Afirmația
asta este de fapt coincidentă cu viziunea mea asupra mesajului lui Isus: Isus a
venit să ne spună că nu există oameni răi, păcătoși, că nu există păcat. Dar,
oamenii sunt niște copii mari, niște ființe cel mai adesea naive și de aceea a
trebuit tot timpul să utilizeze un limbaj simbolic („Altfel decât în pilde
nu le vorbea”). Majoritatea oamenilor nu sunt suficient de maturi din
punct de vedere spiritual pentru a înțelege că ei și cu Tatăl sunt una și totodată
nu sunt în stare să înțeleagă că nu există păcat și nu există deci nici
iertare, așa că Isus a vorbit și el în acești termeni (”păcat”, ”pocăință”,
”Fiu”, ”Tată” etc.), comuni și inteligibili pentru majoritatea oamenilor. Dar
eu cred că iertarea, în cel mai înalt și spiritual înțeles al acestui concept,
te duce la un stadiu de înțelegere a oamenilor și lucrurilor din care vei
concluziona că nu există așa ceva, că nu se poate greși, că nu este nimic de
iertat. Nu este nimic de iertat, pentru că nimeni niciodată nu a greșit. Dacă tu rămâi
de-a pururi senină și liniștită, „dincolo de dualitate”, cum spune Krișna, vei constata că nu mai este nimeni de iertat, pentru că nimeni nu ți-ar putea greși
vreodată, nici ție, nici altora. Universul, cu legile lui mecanice, trăiește
aidoma și în oameni și oamenii își fac rău unii altora la fel cum se ciocnesc
planetele. Este o forță fizică de neînfrânt. ”Simţurile frământate târăsc mintea cu forţa”. Și, meditând asupra acestui fapt,
vei constata că orice nevoie de a-i face să sufere pe cei ce au produs suferință
altora a dispărut, o dată cu orice resentiment, cu orice repulsie pentru cei
care au greșit.
În concluzie: neputința de a
face anumite lucruri poate fi un izvor de nesfârșită putere. Neputința să îți
fie și ție învățător, cum mi-a fost mie și cum îmi este încă.
Î: Până la
întrebarea cu tendințele, să nu o uit pe aceasta - ce facem
cu oamenii care ne fac bine? Cu ei ce facem? Și ei sunt ai Divinității. Sunt
parte din același ocean planetar. Sunt același ocean planetar. Ce facem cu ei?
Dacă pe cei care greșesc trebuie să îi iertăm necondiționat, ce facem cu cei care ne fac bine? Nu tu mi-ai spus că "Trebuie să dăm Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu" ? Cu ei ce facem?
Dacă pe cei care greșesc trebuie să îi iertăm necondiționat, ce facem cu cei care ne fac bine? Nu tu mi-ai spus că "Trebuie să dăm Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu" ? Cu ei ce facem?
Al doilea tip de atitudine față
de oamenii care îți fac bine este acela de non-așteptare, de non-dorință și în
general, de non-dualitate. Cu alte cuvinte: nu trebuie să ai așteptări de la
oamenii care îți fac binele. Pentru că în acest fel vei crea în mintea ta o
imagine de om ideal, o proiecție aproape fotografică a „omului bun” iar la un
moment dat acest om bun s-ar putea sa greșească, s-ar putea să nu mai corespundă
fotografiei!
„Contactele [simţurilor] cu materia, o fiu al lui Kunti,
sunt reci sau calde, plăcute sau dureroase, vin şi se duc, sunt trecătoare;
îndură-le, o Bhārata.
La fel să faci și tu cu oamenii
care îți fac binele: să strângi din dinți și să le înduri bunăvoința cu o detașare
completă, neuitând nicio clipă că aici, ”sub Cer”, în lumea dualității, mâine îți
vor putea face rău…
R: Recunoștința
este o atitudine existențială și nu neapărat o formă de exprimare. Dacă mă întrebi
pe mine, orice act cu valențe spirituale este o atitudine existențială, ce capătă
ființă în interior, chiar dacă și indiferent dacă este sau nu exteriorizat. Recunoștința
nu înseamnă neapărat a spune „mulțumesc” pentru că, uneori, pur și simplu nu
este necesar să spui ceva…râului, copacului, păsărilor, nu trebuie să le spui
nimic, nici măcar „mulțumesc”, căci sentimentul de recunoștință, se poate îndrepta,
nu neapărat către oameni ci, foarte adesea, către natură, sau poate apărea în legătură
cu un eveniment de bun augur din viața de zi cu zi.
În lumea adevăratei, autenticei
spiritualități, nu contează ce spui, după cum nu contează cultura generală. Nu contează
dacă și cum te rogi, dacă ai păcătuit sau nu, nu contează dacă crezi sau nu în
Dumnezeu, singurul lucru care contează este atitudinea ta lăuntrică, alinierea conștiinței
tale cu integralitatea Totului ce generează, conține și susține Totul.
0 Comments:
Post a Comment
Comments
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home