2 - Părerile de rău sunt singurul lucru la care trebuie să renunțăm
« Bhagavat a spus:
De unde această disperare ce te cuprinde în
clipa încercării, o Arjuna, demnă doar de unul ce nu-i nobil, care nu-ţi
deschide cerul şi îţi strică faima?
Fii fără slăbiciune,
fiu al lui Pṛthā, aceasta nu ţi se potriveşte; gonind din inima josnica
slăbiciune, ridică-te, o tu care-ţi distrugi duşmanii.
Arjuna a spus:
Cum voi trage
cu săgeata, o Madhusūdana, în luptă cu Bhīṣma şi Droṇa cei demni de adorare, o
tu care-ţi învingi duşmanii?
Mai bine să trăiesc cerşind în lume, decât
să-i ucid pe marii mei învăţători; ucigându-i pe învăţători, chiar când râvnesc
la bogăție, aş avea parte de hrană pătată cu sânge.
Nu ştiu ce [ar
fi] mai bine pentru noi, dacă am învinge sau dacă am fi învinşi; iată-i stând
în faţa noastră pe cei ai lui Dhṛtarāṣṭra pe care, ucigându-i, n-am mai dori să
trăim.
Cu fiinţa-mi zdrobită de
slăbiciunea milei, te întreb, deoarece datoria îmi tulbură mintea; spune-mi
desluşit ce este mai bine; sunt învăţăcelul tău, la tine vin, învaţă-mă!
Căci nu văd
ce-ar [putea] alunga supărarea care îmi seacă puterile, chiar de-ar fi să obţin
domnia nemărginită şi îmbelşugată pe pământ sau stăpânirea supremă [a cerului].
Sañjaya a spus:
Vorbind aşa lui Hṛṣīkeśa, spunându-i lui
Govinda „nu voi lupta”, Guḍākeśa, cel care-şi distruge duşmanii, tăcu.
Hṛṣīkeśa îi
spuse surâzând aceste vorbe, o Bhārata, celui descumpănit între cele două oşti.
Bhagavat a spus:
Îi plângi pe
cei ce nu trebuie să-i plângi şi cuvântezi despre înţelepciune; cei învățați
nu-i plâng nici pe cei vii, nici pe cei morţi.
N-a fost nici
[o vreme] când eu să nu fi existat sau tu, sau prinţii aceştia; la fel, noi nu
vom înceta să existăm vreodată cu toţii în viitor.
Precum cel
întrupat în acest [trup] trece prin copilărie, tinereţe şi bătrâneţe, tot aşa
trece [după moarte] şi în alt trup. Cel tare nu este tulburat de aceasta.»
(Bhagavad-Gītā,
II,2-13)
Faptul că îți
scriu destul de rar, abia în week-end, are drept cauză programul meu din cursul
săptămânii. Serviciul meu, așa cum știam deja foarte bine, nu a venit numai cu
avantaje, ci și cu dezavantaje. Înainte îți răspundeam aproape întotdeauna în aceeași
zi pentru că nu am avut altă ”grijă” decât Bhagavad-Gītā sau Upanișadele și
anumite lucrări de mitologie comparată. Este simplu și ușor. Când mă duceam
zilnic să meditez în solitudine prin vreun crâng de pe malul râului Moldova,
nimic nu părea mai simplu decât Bhagavad-Gītā. Cu toate astea, atat Gītā, cât și
Biblia sunt scrise pentru oamenii de aici, „de sub Cer”, cum zice Lao Tse.
Oamenii contemplativi din jungle și păduri cred că nici nu au nevoie de
scripturi, cântul păsărilor și murmurul apelor glăsuiesc mai multă înțelepciune
decât toate Vedele. Așa că abia când mă întorc aici, între oameni, abia acum am
nevoie cu adevărat de Gītā, pentru că aici încep responsabilitățile și
dilemele existențiale, aici eu redevin Arjuna și aici resimt nevoia acută de a
intra in dialog cu Krișna, pentru că aici, sub Cer, avem obiceiul de a uita că
suntem totuna cu Absolutul. Gītā este o carte, ca și Biblia, care ne readuce
aminte, ne trage de mânecă. În pădure e mai greu să uit că eu sunt totalitatea,
acolo nu sună telefonul, nu vin dosarele. Dar aici sună telefonul, vin
dosarele, iar tu și eu uităm.
Apoi ne
reamintim, și tot așa…Dialogul lui Arjuna cu divinitatea este reluat zilnic,
clipă de clipă.
În timpul săptămânii,
deci, am început să citesc în fiecare dimineață un pasaj din Gītā, pentru a mă pregăti,
la modul cât mai spiritual cu putință, pentru ziua de muncă ce mă așteaptă,
care reiterează ciclic, în fiecare zi și la modul simbolic, lupta din Câmpia
Legii din Bhagavad-Gītā. Dar oboseala se acumulează peste zi și seara ajung
acasă „contaminat” cu zecile de telefoane și e-mailuri, așa că nu mă simt în
stare să îți răspund așa cum aș vrea. De aceea aștept weekendul, pentru că în
week-end am posibilitatea de a fi singur și liniștit, așa că mesajul meu poate
ajunge la tine liber de orice fel de „interferențe”.
R: Nu,
această suferință, care ieri te domina, dar simți că nu mai are azi putere
asupra ta, nu am luat-o eu, ci ai luat-o tu singură. Eu ți-am dat doar indicii,
pe baza experiențelor pe care le-am avut eu însumi. Îți spuneam la un moment
dat că și Dumnezeu ne trimite mesaje, chiar dacă nu prin e-mail, dar că noi nu
le acordăm atenție. Pentru omul pregătit și alert mesajele astea vin pe căi
foarte diferite. Pentru mine, categoric, mesajele Ființei vin prin intermediul
naturii. Natura este compusă, evident, tot din anumite forme temporale ca și
blocurile astea din cartierul Berceni din București, însă, pe câtă vreme
formele cartierului Berceni sunt opace, formele naturii sunt transparente, întrucât
prin ele pot întrezări uneori existența absolută, sufletul, Ātman. Un copac,
frunzele susurând, apa gâlgâind printre pietre, în general peisajul natural
nemodelat de mintea umană reprezintă o poartă către lumea de dincolo. Să ne
amintim ce frumos spunea Eminescu: „Părea că printre nouri s-a fost deschis o
poartă”.
Prin
urmare, dacă ești alertă și atentă („privegheați și vă rugați neîncetat”),
dacă ești pregătită, ești capabilă și să te ”conectezi”, mai întâi rar, apoi tot
mai des, la acel absolut despre care vorbesc toți înțelepții și toate
scripturile. Absolutul, Ființa, te asistă în efortul tău de a te trezi, îți
trimite ajutoare tot timpul. Am spus că unul este natura, peisajul natural. Dar
se poate uneori folosi de oameni pentru a te ajuta. Așa sunt și eu, doar un
astfel de instrument. Eu nu am sentimentul că sunt generos sau că fac un
sacrificiu scriindu-ți, am doar un sentiment de bucurie profundă, pentru că îmi
clarific mie însumi multe lucruri și pot fi și de ajutor altuia. Cum spuneam,
eu nu fac altceva decât să mă dau deoparte și să las cuvintele să se ivească
spontan. Dacă eu am capacitatea să mă abandonez astfel, Dumnezeu va veni și îți
va vorbi prin intermediul meu iar tu îți vei da seama de asta. Cu toate astea,
starea ta de alertă și atenție au făcut posibilă comunicarea, indiciul ăsta
care îți este dăruit, nu eu. Durerea nu ți-am luat-o eu, ți-a luat-o propria conștientizare
a faptului că îndărătul minții mele se află aceeași conștiință ca și îndărătul
minții tale. Revelația unității și deplinătății tale face suferința să se
atenueze, pentru că ea subzistă atâta vreme cât este prezent și sentimentul
insuficienței. Suferința revine în curând, pentru că din starea de non-gând,
specifică acestui gen de cunoaștere de sine, cădem înapoi în starea obișnuită
de vis treaz, de derulare automată a gândurilor, cu toate condiționările lor
generatoare de suferință. În starea de non-gând suntem dez-identificați de
orice formă, de aceea suferința dispare. Diferența între noi și un Buddha este
dată de faptul că el a reușit să trăiască în această stare tot timpul. Și chiar
când ieșea din transa non-gândirii și reîncepea să gândească, gândurile lui se
derulau automat pe scena minții, fără să îl mai afecteze. Dar despre asta vom
mai vorbi. Am vrut doar să înțelegi că relaționarea ta cu mine nu îți poate fi
benefică decât dacă o înțelegi, nu ca pe o relație și nu cu o persoană, ci ca
pe o armonizare cu o formă de energie. Pentru că eu însumi nu sunt altceva decât
o formă de energie, dacă tu ești pregătită pentru genul ăsta de mesaj. Am încetat
să mai corespondez cu mulți prieteni ai mei care nu înțeleg această specificitate
a mea. Nu sunt pregătiți pentru genul ăsta de mesaj. Asta nu înseamnă că nu
sunt pregătiți pentru altele, asta nu înseamnă că sunt involuați din punct de
vedere spiritual, înseamnă doar că nu se adaptează la felul ăsta de exprimare.
Mai ales că eu detest să îmi adaptez eu însumi mesajul și să punctez „la
impresia artistică”. Ideea este că nu prea îmi pasă ce cred oamenii despre
mine, iar când îi trimiți cuiva e-mail și îi spui: „Te-ai supărat pe mine,
am înțeles asta, dar și eu revin acum ca să te fac să înțelegi, la rândul tău,
că nu îmi pasă că te-ai supărat pe mine, deși mă consideri prietenul meu, atâta
vreme cât nu înțelegi că te-ai împrietenit cu o formă de energie. Iar acum te plângi
că te-ai curentat dacă ai băgat degetele în priză. Nu mai băga degetele în priză!
Atât am să îți spun: nu îmi pasă că te-ai supărat pe mine și nu îmi pare rău”
– ei bine, oamenii se supără când le spui așa ceva, pentru că, dacă le spui că
nu îți pasă de iluziile lor, asta înseamnă că nu îți pasă de ei.
Dacă începi
să iubești oamenii în loc să le iubești amăgirile, oamenii încep să te urască..
Pentru că
oamenii se consideră indivizi, persoane, mă vor considera și pe mine la fel. Au
impresia că s-au împrietenit cu mine, apoi, când le spun ceva ce nu coincide cu
așteptările și dorințele lor, când refuz să le adăp iluziile, au impresia că
s-au certat cu mine. Iar eu în răstimpul ăsta rămân… eu însumi, nu am sentimentul
că m-am împrietenit sau certat cu nimeni, nu am nicio impresie și niciun
sentiment…. Experiența mea interioară îmi dictează o anume formă de exprimare și
adesea modul ăsta de a mă exprima este foarte deranjant pentru unii. Mie nu îmi
pasă de autoritate, de biserică, de societate, interpretez toate scripturile
strict raportat la atât cât pot eu însumi experimenta din ele, am o concepție
foarte originală asupra prieteniei, de aceea pot fi aproape insuportabil pentru
unii. Faptul că tu te poți armoniza cu mesajul meu și cu faptul că eu însumi mă
consider o forma de energie cosmică și nu o persoană este o raritate. Dar, dacă
este astfel, normal ar fi să și dispară orice fel de impresie pe care o ai, cum
ca m-ai deranja sau că este necesar să îți ceri iertare. Eu, o să-ți vină să
razi, dar în weekendul ăsta mi-am propus un nou exercițiu spiritual: orice s-ar
întâmpla, orice fel de prostie aș face, în special la serviciu, unde prostiile
sunt inevitabile din cauza vitezei, să nu mai spun „îmi pare rău”, „iartă-mă”,
„scuză-mă” și nimic sinonim. Să vedem ce se întâmplă dacă trăiesc fără
regrete și fără remușcări, să văd dacă voi putea supraviețui fără povara vreunei
vinovății.
R: Primul
lucru care trebuie înțeles este simbolistica răstignirii. Crucificarea este
orice suferință asumată, care se poate converti în renaștere, în re-înviere. Fără
renașterea spirituală, răstignirea, adică de fapt durerea în genere, rămâne
lipsită de orice sens spiritual și tine strict de domeniul fiziologiei și medicinii.
Atitudinea
potrivită în fața suferinței, a crucificării nu este una universal valabilă, nu
există o „rețetă” de succes pentru așa ceva. Mai trebuie înțeles, de asemenea, și
faptul că răstignirea este un eveniment care se petrece zilnic în viața noastră,
pentru că în fiecare zi murim câte puțin pentru a renaște câte puțin. Când
pleci dintr-un loc, când te desparți de cineva, când închizi ușa de la birou, când
stingi lumina și te culci – toate acestea sunt diferite modalități ale morții,
versiuni de crucificare.
Există, deci,
atitudinea clasică a sfântului în fața crucii-atitudinea lui Isus, care refuză
orice luptă, orice rezistență și opoziție, orice gest violent sau vătămător și
se abandonează total crucificării, iar atitudinea asta de abandon total transmutează
suferința în ceva ce îi este total opus – în reînviere, în renaștere mistică.
Există apoi
atitudinea eroului, cum este cea a războinicului Arjuna din Bhagavad-Gītā.
Eroul, spre deosebire de sfânt, este mânat de propria lui natură să
lupte, să acționeze. Cu toate astea, este de remarcat că Isus, ca și Arjuna, nu
fac altceva decât să se supună voinței Întregului, Totalității, Tatălui, care, după
cum vedem, dictează atitudini diferite unor temperamente și naturi umane
diferite.
Nu trebuie să
ne închipuim că Arjuna este singura ipostază a eroului, el este doar un
arhetip, adică un model exemplar. Eroismul și sfințenia se întâlnesc în viața
cotidiană, ca și crucificarea. O mamă care își crește copii singură este la fel
de eroică precum Arjuna. Un funcționar care stă două ore peste program fără
altă rațiune decât aceea de a-și ajuta un coleg, riscând la rându-i să facă
infarct din pricina extenuării, repetă atitudinea lui Isus în fata crucii.
Trebuie menționată
și atitudinea tâlharului celui bun răstignit alături de Isus. Tâlharul cel bun simbolizează
omul care, conștient fiind că a greșit și plătind prin suferință pentru greșeala
lui, sare în apărarea celui nevinovat. Tâlharul cel bun este de fapt un tip de
anti-erou, de erou neconvențional, așa cum vedem astăzi în filmele polițiste –
un detectiv cu viața dată peste cap, de regulă divorțat și alcoolic, își pune totuși
viața în pericol pentru a salva oameni inocenți.
Mai trebuie
înțeles ceva: crucificarea este inevitabilă. După cum spune Isus, bobul de grâu
trebuie să moară pentru a aduce roadă. Viețuirea noastră în temporalitate ne
supune la multe încercări, multă durere. De atitudinea noastră corectă în fața
acestor încercări depinde mântuirea. Și o atitudine corectă presupune a ști la
ce trebuie să renunți, să înțelegi ce trebuie să moară. Trecutul, in primul
rând. Părerile de rău, remușcările, resentimentele – astea sunt piedicile de
care trebuie să ne eliberăm, pentru că astea sunt lanțurile prin care trecutul
ne înrobește.
0 Comments:
Post a Comment
Comments
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home