9 - Dacă gândești ”nu voi lupta”, zadarnică îți este hotărârea…
«Privind
la Legea [ta] proprie (svadharma) nu
trebuie să tremuri; pentru un războinic nu există nimic mai bun decât lupta
înscrisă în Lege.
Fericiţi sunt
războinicii care, o fiu al lui Pṛthā, au parte din întâmplare de o astfel de
luptă, ca de o poartă a cerului deschisă.
Dacă însă nu
vei da aceasta luptă înscrisă în Lege, atunci, trădându-ţi Legea proprie şi
renumele, îţi vei atrage păcatul.
Dacă
sprijinindu-te [doar] pe egoismul tău, gândeşti „nu voi lupta”, zadarnică îţi
este hotărârea; Natura ta te va sili.
Ești legat de
fapta născută din firea ta, o fiu al lui Kuntī; ceea ce, din cauza tulburării
minţii, nu doreşti să făptuieşti, vei făptui silit. »
(Bhagavad-Gita, II,31-33 ; XVIII, 59-60)
„Fericiţi sunt războinicii care, o
fiu al lui Pṛthā, au parte din întâmplare de o astfel de luptă, ca de o poartă
a cerului deschisă”
Întrebare: Cum știm care este legea noastră proprie? Cum ne cunoaștem pe
noi înșine? Cum ne cunoaștem propria natură? Căci tot tu mi-ai scris odată, dându-mi
tot un citat din Gītā: "dacă însă
te vei împotrivi, zadarnică îți va fi hotărârea. Natura ta te va sili"
Răspuns: Pe vremea Gītei,
legea proprie sau svadharma a fost
descrisă ca o lege a castei, varṇa. Arjuna, de pildă, aparține castei războinice,
nobiliare, kṣatriya, deci legea lui proprie este războiul.
Cu toate acestea,
valoarea supremă a unor scripturi precum Gītā sau Yoga Sūtra
constă în capacitatea lor de a transmite un mesaj spiritual independent de timpul
și spațiul în care au fost create, unor oameni cum suntem noi, de pildă.
Legea noastră proprie sau propria natură se (re)cunoaște așadar din contextul socio-uman în care ne aflăm la un moment dat. Funcția pe care o îndeplinești tu în lume, chiar de ar părea profana sau oarecare, este această luptă decurgând din legea proprie, de care vorbește Krișna. Dacă ești la un moment dat părinte, încercările prin care trebuie să treacă un părinte care își crește copiii constituie o luptă izvorând din natura ta. Dacă ești fiul/fiica cuiva, natura ta proprie te îndeamnă să îți respecți părinții. Și așa mai departe.
Iar Gītā merge
mai în profunzime, chiar: nu numai datul social, dar tot ceea ce ține de
fiziologia elementară, începând cu respirația, trebuie raportate la Brahman,
totalitatea, pentru că omul suferă numai atâta vreme cât se consideră individ,
parte, fragment. Oceanul nu poate să sufere decât în momentul în care se iluzionează
că este format din valuri.
« Cel care pretutindeni mă vede pe mine, şi toate le
vede în mine, acela nu-i pierdut pentru mine şi nici eu nu-s pierdut pentru el »
(VI,30)
«Tot ceea ce faci, mănânci, sacrifici, dăruieşti sau
înduri ca asceză, o fiu al lui Kuntī, fă-le ca [ofrandă] pentru mine. » (IX,27)
O ușă care apare în
fața ta și ești nevoită să o deschizi, o scară pe care urci sau cobori, un
metrou sau tramvai pe care le aștepți – aceste momente sunt tot atâtea lupte izvorând
din natura ta, care trebuie sacralizate, transmutate în subiect de meditație.
Ce energie spirituală mi-a insuflat simplul fapt al lăsării unui metrou
să treacă, deși l-aș fi putut prinde, dacă aș fi alergat doar un piculeț după
el! Uite, deci, un exemplu de luptă decurgând din natura mea – a accepta total,
fără rezistență, plecarea metroului, fără mine.
Există și un alt
plan al cunoașterii naturii proprii și a luptei pe care trebuie sa o duci.
Termenul de „luptă”, ca și „războiul din Câmpia legii”, trebuie înțelese
simbolic și trebuie adaptate la circumstanțele specifice ale vieții fiecăruia.
Există oameni care au talente particulare: creația artistică, inovația
tehnologică, unul este născut să fie zidar, altul aviator, altul pictor sau
balerin. Când ești născut să ai un rol cu totul special pe scena vieții (nu contează
domeniul de activitate), lupta decurgând din natura ta proprie țâșnește din spontaneitatea
însăși a vieții, în sensul că știi atât de bine ce ai de făcut pe scena existenței,
ești atât de sigur de înzestrarea ta specială, încât întrebarea nici nu se mai
pune. Cu toate astea, noi, oamenii oarecare, ce nu avem talente speciale care
sa ne asigure în același timp și traiul zilnic, trebuie să ne abandonam unei
lupte de zi cu zi pe care o simțim adeseori străină și rece. Dar asta este
lupta noastră, dacă nu putem fi bucuroși sau entuziaști, putem cel puțin să
ducem războiul vieții cotidiene într-o atitudine de acceptare și nu una de
permanentă opoziție, de conflict cu situațiile neplăcute în care ne pune viața.
Tolle spunea ca exista doar trei tipuri corecte de atitudine în lupta vieții: entuziasmul,
bucuria, acceptarea. Dacă niciuna dintre aceste atitudini nu este
posibilă, trebuie să pleci din acel loc, din acea situație, pentru că asta înseamnă
că luptă e împotriva naturii tale. Destinul tău însuși te îndeamnă să pleci
dintr-un loc anume, care poate că te împiedică să evoluezi spiritual, sau să renunți
la relația cu oameni care au un impact asemănător, sau la activități pe care le
desfășurai în trecut, dar care în prezent acționează ca factori perturbatori.
Î.: Acum chiar că nu mai înțeleg...
Dacă voia Tatălui este să ne păstrăm
pacea interioară;dacă, pentru a ne păstra pacea interioara, trebuie să intrăm mai des în noi înșine;
dacă, intrând în noi înșine,
descoperim toata această SUFERINȚĂ ȘI ANGOASĂ, de unde lipsa aceasta a cunoașterii
și a înțelegerii?
Ce trebuie să fac pentru a le
dobândi?...
R: Suferința
și angoasa nu rezistă mult acestui proces de introspecție practicat cu
regularitate. Exercițiul mi-a fost mie însumi foarte util. Sunt de pildă multe
zone obscure ale minții pe care nu ne dorim să le revedem, cu toate astea,
stabilirea ta în conștiința-martor, încercarea continuă de a te detașa și a te
dez-identifica de stările psihomentale dureroase de care vorbești – te vor duce
inevitabil la țelul final, la pacea interioară. Angoasa și suferința nu au
putere decât atâta vreme cât de identifici cu o anume formă sau cu o anumită
structură mentală. Doar în momentul în care părăsești starea de conștiință a
totalității și te consideri val în loc de ocean, suferința și angoasa sunt
posibile. Deci, exercițiul zilnic pe care îl sugerez acela de a te situa, înlăuntrul
tău, deoparte de ceea ce se proiectează ca un film pe țesătura minții tale și să
privești întocmai - cu detașare, ca la un film, conștientă fiind că acolo se
află doar un fragment din tine.
« Eu stau sprijinind întreaga aceasta
lume cu o fărâmă [din mine]» (X,42)
Cu cât mai des va
reveni conștiința aceasta a faptului că ești totuna cu viața nesfârșită, cu atât
mai mult vor slăbi stările de angoasă și suferință, care nu pot exista decât pe
un fundal de fragmentare și separare.
Î.: Cu privire
la ceea ce ai spus mai sus: tu nu știi că eu, atunci când mă uit la un film, eu nu mă pot detașa.
Eu sunt acolo – trup și suflet. Sunt lângă eroii mei – plâng cu Pălărierul, mustăcesc
când apare Cheshire, mă rog ca Absolem să stea mai mult cu Alice, îmi tremură
sufletul când Alice trece prin diferite situații și întâmplări și sunt cu
sufletul la gură când se luptă cu Jabberwocky… la fel și în filmul cu bufnițele
și la fel în orice film, eu sufăr când trădarea are loc, când infidelitatea se
produce, când eroul meu nu se ridică și este jos și sângerează… mă doare
stomacul când primește lovituri și plâng cu el… și la final, uneori dansez și mă
bucur, ca Pălărierul …. Dar alteori plâng, înțelegi?…atunci când Rambo
s-a terminat…cu cântecul “e lung drumul când ești singur”…am plâns…înțelegi?
…Păi asta înseamnă
că eu nu o să mă trezesc niciodată…eu tot timpul mă identific…și atunci când mă uit la un film…îmi aleg eroii, mă identific
cu ei și apoi mergem la luptă…până acum, atunci când m-am uitat la un film,
i-am ales întotdeauna pe cei mai buni…în viață, nu am reușit de fiecare dată
asta, oricâte diligențe am depus inițial. Și, atunci când am fost lângă cei mai
buni, a venit Brahman-spiritul la mine și mi-a spus că este timpul sa plec.
Păi dacă este
astfel…înseamnă că eu nu o să mă trezesc niciodată. Înseamnă că eu nu voi avea
parte de adevărata cunoaștere niciodată.
Câte semnificații
are tehnica ta! - “Oceanul nu poate să sufere decât în
momentul în care se iluzionează că este format din valuri”. Dacă privesc
în urmă, la propriul film, tot ceea ce a durat și a fost cu adevărat frumos și
pur, și-a avut izvorul atunci când eu m-am considerat INTREGUL. ” Iar Gītā merge mai în profunzime, chiar:
nu numai datul social, dar tot ceea ce ține de fiziologia elementară, începând
cu respirația, trebuie raportate la Brahman, totalitatea, pentru că omul suferă
numai atâta vreme cât se consideră individ, parte, fragment”.
Și dacă este
astfel, dacă izvorul dătător de viață, de cunoaștere adevărată, de tot ceea ce
este bun și frumos, și pur, de tot ceea ce este liber și puternic, este
INTREGUL…asta ar însemna să te contrazic și să îți spun că omul nu este singur
pe drumul vieții și nici în fața morții. Și atunci, dacă ar fi astfel, înseamnă
că Brahman este cu noi tot timpul. Și dacă ar fi astfel și dacă lucrurile ar fi
atât de simple, ar însemna că tot ce avem de făcut este să învățăm să îi SIMȚIM
prezența. Să învățăm să îl recunoaștem, în toate formele în care apare…să învățăm
să îi descifrăm mesajele.. Căci aici, iar aș vrea să te contrazic, dacă îmi vei
spune că nu are importanță mirosul…dacă e de zambile sau alte flori și daca îmi
vei spune iarăși pilda omului cu săgeata….Dacă Divinitatea își face simțită
prezența în momentul în care suntem pregătiți să o receptăm… Absolem…ai văzut…apare
și dispare…și când Alice ar vrea să mai vorbească cu El, El: gata, nu mai este în
forma în care a apărut inițial, se transformă…Este așa cum spui tu…că universul
este într-o continuă mișcare, într-o continuă transformare…
R: Identificarea nu
înseamnă să fii lângă eroii tăi, ci înseamnă să fii chiar eroii tăi.
Dacă unul dintre eroii tăi moare, vei muri împreună cu el, viața ta s-a
terminat, după ce se termină filmul vei căuta o sfoară să te spânzuri, sau,
într-un caz mai puțin grav, fiecare film va deveni o amintire atât de
traumatizantă încât va trebui să renunți pe vecie la filme. Asta abia înseamnă
să te identifici. Iar apoi, în viața reală, de câte ori vei întâlni ceea ce în
mintea ta apare rău sau greșit, se va naște în tine dorința de a stârpi acel rău,
la fel cum au făcut eroii din film. Și de multe ori în viața reală s-a ajuns la
tragedii care au întrecut filmele, pentru că oamenii se identifică adesea cu
binele din filme sau în general din mitologie și se simt apoi îndreptățiți să
anihileze ceea ce cred ei ca este malefic. Știi și tu ce făcea Inchiziția cu
”vrăjitoarele”.
Să nu faci confuzie
între detașare și indiferență. Eu nu am spus să fii indiferentă, am spus să fii
detașată, pentru că numai în detașare se poate naște adevărata compasiune,
numai în starea de detașare poți conștientiza că tu și cu celălalt sunteți una.
Atunci când atașamentul și aversiunea au dispărut ești capabila de iubire,
pentru că din atașament și aversiune se iscă și tulburarea minții și
fragmentarea ființei tale. Compasiunea pentru un erou, imaginar sau real, care
suferă, nu este o identificare de ordin mental, ci tocmai dimpotrivă, reprezintă
acea rezonanță între două energii, două bucăți de ființă din același mare Întreg.
Rezonanță în care identificarea mentală se dizolvă și apare conștiința
apartenenței la aceeași viață nesfârșită, la acel ocean care pentru mine
semnifică totalitatea. Moartea eroului îți poate deci oferi accesul către
tărâmul unde nu există moarte, pentru că jertfa eroului întotdeauna are o
semnificație cosmică, eroul moare ca să salveze pe cineva sau să creeze ceva
durabil, creația nu este posibilă fără această jertfă de sine, precum în pilda
bobului de grâu spusă de Isus și precum în cazul jertfei lui Isus însuși. Ca
lege general valabilă, identificarea mentală duce întotdeauna la fragmentare, rătăcire
și suferință și dacă ai simțit asta uitându-te la filme sau citind cărți înseamnă
că ai de lucrat la modul în care receptezi creația artistică, ca și la modul în
care privești viața. Deși eu cred că nu te-ai identificat într-adevăr cu
personajele, cum spui, pentru că adesea personajele bune mor în filme și în
piesele de teatru, iar tu te-ai fi sinucis de mult dacă erai cu adevărat
identificată cu personajele. Nu este chiar așa, noi știm totuși să facem
distincția între adevărul artistic și adevărul existenței empirice, căci altfel
am constitui, toți consumatorii, de filme și de scenarii mitologice in genere, cazuri clinice. Există situații în care
spectatorii chiar nu realizează că asistă la un film, dar este cu totul
altceva. Îmi amintesc vag de un film în care niște pistolari din Vestul Sălbatic
de la începutul secolului XX se adunaseră într-o sală pentru a vedea prima proiecție
cinematografică din viața lor. Nu mai țin minte ce film urmăreau, dar îmi
amintesc că la un moment dat au crezut că filmul este real, mi se pare că un
tren din film se îndrepta spre obiectivul de filmat in plină viteză (deci "spre"
spectatori), sau ceva de genul ăsta, așa că au scos pistoalele cu toții și au început
să tragă în pânza pe care era proiectat filmul. Era primul film pe care îl
vedeau, era și normal să se sperie…Mă îndoiesc că tu ai uitat vreodată că te uiți
la un film. Chiar și actorii, cat de buni actori ar fi și cât de bine ar intra
în pielea personajelor, nu uită nicio secundă că totul este un joc, altfel s-ar
ucide intre ei de-adevăratelea.
Cred că se întâmplă
altceva, nu cred ca exemplul meu cu filmul este bine ales pentru a te învăța
cum să te stabilești în conștiința-martor. Tu privești cu multă seriozitate viața
iar modul în care receptezi filmul nu este decât o transpunere a modului în
care receptezi viața de zi cu zi. Iar dacă ai tendința de a aborda viața reală
cu seriozitate excesivă, la fel se va întâmpla și cu creațiile artistice.
În treacăt fie
spus, creația artistică este menită să te purifice, această dramă transpusă
uneori în film, în piesa de teatru sau în literatură, ar trebui sa scoată la suprafața
conștiinței impulsuri negative ascunse adânc în inconștientul tău – și să le
exorcizeze. Nu există balauri, nu există zmei, nu există demoni, nu există
diavol și, mai presus de toate: nu există oameni răi. Toate astea simbolizează
energiile negative de care tu trebuie să te cureți. Mitologia lucrează frecvent
cu aceste figuri arhetipale (balauri, vrăjitoare, zmei, demoni), dar toate
aceste entități sunt doar reprezentări simbolice ale pulsiunilor noastre inconștiente.
Acestea sunt slăbiciunile noastre, obiceiurile noastre mental-emoționale maligne.
Iar „personajul pozitiv”, ”eroul” este energia conștientizării, care posedă
capacitatea de a anihila aceste energii negative și care ne determină să
abandonăm ego-ul, să ne jertfim, adică să murim din planul conștiinței efemere
pentru a renaște la alt nivel de înțelegere a realității. Doar în urma acestui
proces, prin această alchimie spirituală ajungem la capacitatea de a-i ajuta pe
ceilalți sau a crea ceva durabil. „Personajul pozitiv” este deci o calitate
intrinsecă a ființei noastre, dar asta nu înseamnă că noi înșine, în străfundurile
noastre cele mai intime, suntem negativi sau pozitivi. Personajul pozitiv și
cel negativ se află la periferia ființei noastre, acolo unde totul se sprijină
„cu o fărâmă din mine”, cum spune Krișna, ambele personaje sunt doar
reprezentări simbolice, adică modalități metaforice de exprimare a
inexprimabilului.
Sentimentul acesta
de ”ego”, de ”eu” fictiv se creează și consolidează prin derivarea acestei
identități de sine dintr-o anume funcție socială sau biologică
(profesia, în special, sau, și mai adesea, rolul de părinte), cu sexul sau
orientarea sexuală, cu etnia, rasa, tribul, credința religioasă,
cu o ocupație sau un viciu sau pur si simplu cu propriul nume
sau propriul corp. Identificarea aduce cu sine conștiința fragmentării și
în final suferința, asta e lege, pentru că ființa ta cea mai intimă nu suportă
să fie tratată ca un fragment. Nu spun asta pentru a repeta ce a spus
cutare sau cutare, ci pentru că am experimentat-o eu însumi – eu nu am suferit decât
în momentele în care am pierdut conștiința totalității mele și m-am considerat
un fragment. De aceea mi-ai și spus tu odată că până acum nu te-ai gândit că eu
aș fi bărbat, nu a apărut această identitate a mea în mintea ta. De ce crezi că
ai avut sentimentul ăsta? Pentru că eu însumi am ajuns să mă dez-identific de
sexualitatea mea iar tu ai simțit acest proces, acest sentiment s-a transmis
cumva, telepatic, pentru că la un moment dat am încetat să mă mai definesc prin
raportare la sexul opus. Asta nu înseamnă că merg la toaletă la femei și la bărbați,
aleatoriu, eu încă merg tot la bărbați, ca și până acum, dez-identificarea înseamnă
că în adâncul meu nu mă mai confund cu sexul pe care îl posedă corpul în care
eu locuiesc. Este esențial să înțelegi modul în care privesc eu corpul fizic,
el este din punctul meu de vedere o locuință temporară sau un vehicul, în
care locuim o scurtă parte a existenței noastre.
Identificarea cu statutul
tău profesional te va face să acorzi un exces de importanță și un
maximum de seriozitate și gravitate acestei funcții sociale trecătoare. În
timp, vei ajunge să îți neglijezi familia și sănătatea, viața privată în
general iar existența poate deveni la un moment dat insuportabilă. Ceva sau
cineva dinlăuntrul tău îți va spune tot mai stăruitor că atitudinea ta e greșită,
seriozitatea excesivă îți va deveni atunci un mare dușman. Nu pentru
că te-ai obosit în exces, ci pentru că nu a existat un echilibru între energii:
energia dăruită existentei profane, lumii formelor și energia dăruită vieții
spirituale. Nici datoria profesională nu trebuie abandonată, însă, ideea este
aceea de a crea permanent un echilibru, de a „da Cezarului ce este al Cezarului
și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu”, exact cum spunea Isus.
Identificarea cu o funcție
biologică și socială, cum este cea de părinte (sau soț sau frate, nu
contează, dar funcția de părinte se pare ca produce cea mai puternică formă de
identificare). Aceasta te determină să te atașezi atât de mult de rolul de tată
sau de mamă încât relația cu copiii tăi devine la un moment dat imposibilă.
Copiii nu suportă să fie ocrotiți și ghidați și după vârsta de 30 de ani. În
plus, copiii nu vor și nu sunt meniți să devină în plan uman și profesional,
ceea ce ai fost tu, sau ceea ce ți-ai dorit tu să devii și nu ai reușit. Atașamentul
față de rolul biologic de părinte poate fi atât de puternic încât oamenii ajung
să se sinucidă în acele situații nefericite în care copiii, din boală sau
accident, se întâmplă să moară. Am auzit eu însumi de asemenea cazuri în orașul
meu natal. O femeie al cărei copil a murit (nu mai țin minte de ce boală) „a
murit și ea, de inimă rea”. Adică, existența ei s-a identificat atât de mult cu
rolul pe care îl juca pe scena vieții, încât și-a pierdut dorința de a trăi.
Or, „scena vieții” nu este doar o figură de stil: înseamnă că „aici, sub Cer”,
lucrurile nu sunt menite să dureze, lucrurile și ființele de aici nu au existență
în termeni absoluți. Acel copil ar fi murit oricum, relativ curând, pentru că
ce înseamnă câteva zeci de ani în fața eternității? Dar poate să înțeleagă asta
un om complet identificat cu rolul său pe scena vieții? Poate să conceapă că
tot ceea ce experimentăm noi este un dans al formelor, cu care ne putem cel
mult delecta, atât cât durează, dar de care nu ne putem atașa fără a suferi mai
apoi? Poate acest om să înțeleagă diferența esențială dintre iubire și atașament?
Este foarte greu să ne împăcăm cu ideea de scenă a vieții, cu faptul că viața noastră
este ca o piesă de teatru ce se joacă pe o mare scenă, pe care, daca o luăm
prea în serios și dacă o considerăm prea reală, avem toate șansele să înnebunim
de durere.
Identificarea cu
propria rasă, naționalitate, cu tribul sau etnia te va
face să urăști alte rase sau etnii. Fenomenul ăsta s-a întâmplat atât de
frecvent în istorie (și se întâmplă și azi), încât nici nu mai este nevoie să
dau exemple.
Identificarea cu o
anumita credință religioasă a fost în istorie motivul determinant al
multor războaie. Opera de „creștinare” înfăptuită de către europeni, cărora
i-au căzut victimă nenumărate populații indigene din Lumea Nouă, este doar un
exemplu de efect negativ pe care îl poate avea identificarea mentală cu o
anumita poziție teoretică sau credință religioasă. Așa zisele cruciade ale așa-zișilor
creștini care încercau să elibereze Ierusalimul de așa-zișii păgâni reprezintă
un alt exemplu. După cum vezi, atâta crimă poate fi generată de o simplă iluzie!
Acești oameni chiar credeau că apartenența lor formală la o anume biserică și o
anumită credință face din ei niște creștini adevărați!! Este uluitor! Astfel, orice
altă credință străină de credința ta va deveni inevitabil un „dușman”, tot ce
va fi legat de ea va merita moartea. Așa se face că a existat în istoria
religiilor o instituție cum este Inchiziția, de care cred că și Hristos însuși
s-ar fi îngrozit. Dar să știi că și în ziua de azi, dacă te duci la biserică,
vei observa că intoleranța este încă în floare. Am fost în Canada la o biserică
ortodoxă finanțată de imigranții români și am constatat că o parte din predică
nu a fost altceva decât o tiradă dezlănțuită împotriva budismului. Preotul a
simțit nevoia asta incontrolabilă să ne informeze asupra faptului că… Buddha nu
va putea sta la dreapta Tatălui.
Identificarea cu propriul
corp fizic. Atașamentul față de propriul corp, derivarea unui sentiment de
identitate din propria existență corporală, te va duce iarăși la un
dezechilibru. În primul rând, când te identifici total cu propriul corp fizic,
va fi de neîndurat ideea îmbătrânirii și morții, iar o boală incurabilă va face
de neîndurat restul zilelor pe care le mai ai de trăit, pentru că la suferința
de ordin fizic se va adăuga tortura psihologică, ideea aceasta că prin moartea
corpului se încheie totul, se stinge totul... Din identificarea cu corpul fizic
derivă și cultul omului slab și tânăr, eroul tipic al filmului american. Vrei să
îți câștigi respectul și invidia celorlalți? Este simplu: te duci la sală, faci
operații estetice și tratamente cosmetice și, daca vei reuși la 55 de ani să arăți
ca la 35, înseamnă că ești un om împlinit. Iar dacă se poate să fii numai
pielea și osul, cu atât mai bine. Nu știu dacă oamenii ăștia conștientizează că
în final bătrânețea și moartea sunt inevitabile, că nu există scăpare. Paradoxal,
văd în jurul meu tot timpul oameni care își consacră o mare parte a vieții, nu
ca să trăiască pur și simplu viața ce li s-a dat, ci diverselor moduri de a
prelungi viața! Este ceea ce eu numesc un „cult bolnav al sănătății”. Adică,
din punctul meu de vedere, dacă îți petreci mare parte din timpul liber
studiind diferite metode de a te hrăni și a trăi sănătos, în final nu ești
altceva decât un alt fel, mai „sănătos”, de om foarte bolnav. Când am fost la
vizita medicală de angajare și i-am spus doctoriței că nu știu câte kilograme
am (i-am zis că „vreo 90, probabil, pentru că nu m-am cântărit de vreo câțiva
ani iar în timpul ăsta m-am îngrășat și slăbit atât de frecvent, încât am
pierdut socoteala”), doctorița s-a uitat la mine ca la un om nebun, fiindcă i
se părea de neconceput să nu te cântărești „de vreo câțiva ani de zile”.
Evident, doctoriței nu i-a trecut prin cap că pentru mine propria existență
corporală este cu totul secundară și că niciodată nu va putea fi altfel.
Îmi amintesc că
Jack London, unul dintre autorii foarte dragi mie și care a murit la 40 de ani,
avea și el „cele 10 porunci” ale sale. Iar una dintre cele 10 porunci ale lui
Jack London era „I shall not waste my days trying to prolong them”. Bineînțeles
că asta nu înseamnă că e bine să bei doi litri de whisky pe zi precum J. London,
înseamnă, doar, simplu, că e bine să te îngrijești, dar nu și să încerci să eviți
inevitabilul. Boala, bătrânețea și moartea sunt inevitabile.
« Moartea este sigură pentru cel
născut; naşterea este sigură pentru cel mort; de aceea, lucrul fiind de neînlăturat,
tu nu trebuie să te întristezi. » (II,27)
Idealul tău în viață
este să fii fericită, împăcată cu acest moment, nu să atingi Nirvāṇa, nu să te trezești,
nu să atingi „adevărata cunoaștere”. Faptul că anumiți oameni au venit și au
spus că rețeta fericirii lor este cunoașterea și au denumit finalitatea acestei
cunoașteri „samādhi”, „nirvāṇa”, „viață veșnică”, „mokṣa”, „mântuire” nu
trebuie în niciun caz să te împingă să creezi idoli mentali, încercând să
urmezi asemenea „rețete de succes”. Toate învățăturile astea ale lui Krișna,
Mahomed, Buddha, Isus, sunt indicatoare, sunt degete care arata spre lună și nu
luna însăși. Tu trebuie să dai curs propriilor îndemnuri interioare, tu ai
propriul drum. Noi ne spunem cu toții creștini, dar există tot atâtea creștinisme
câți creștini sunt. Fiindcă, vorba lui Shelley „E veșnică pe lume doar
schimbarea”, la fel este și cu oamenii. Oamenii sunt schimbători și deosebiți
unul de altul. Există tot atâtea căi de mântuire câți oameni sunt.
Am socotit foarte
importantă această distincție. Căci, daca vei urmări să obții cunoașterea sau
nirvāṇa sau mântuirea, vei înlocui o iluzie cu alta, o dorință cu alta.
Scopurile noastre nu ar trebui să fie scopuri „ale vieții noastre” ci „scopuri
ale zilei de azi”. Iar pentru ziua de azi putem ști ce avem de făcut. Uită de nirvāṇa,
de cunoaștere și samādhi, fă altceva: dacă ai de urcat o scară sau de deschis o
ușă, fă-o cu conștiință deplină, cu atenție maximă, onorează această clipă de
parcă ar încăpea în ea întreaga ta viață. Lasă deoparte grija mântuirii și a
nirvāṇei, fiindcă, daca este să se petreacă, se vor petrece fie că vrei, fie că
nu. De tine nu depinde decât conștiința acestei clipe, frumoase și întregi, înlăuntrul
căreia poate străluci totalitatea.
Să îți spun care
este mai nou părerea mea despre scopul, despre finalitatea existenței. Scopul vieții
este întotdeauna fluctuant. Scopul vieții mele este să stau aici la masă și să îți
scriu acest mesaj. Scopul vieții tale când îl primești este să îl citești și să
îl înțelegi. Apoi, dacă ți se face sete, finalitatea existenței tale este să te
duci și să îți torni în modul cel mai conștient posibil un pahar cu apă și să îl
bei onorându-l cu tot atâta atenție ca și pe mesajul meu. Apoi va veni vremea să
te culci, să te întinzi în pat – acesta este scopul vieții tale, nu nirvāṇa.
Foarte alertă și foarte conștientă de tine însăți, te vei întinde în pat, atentă
la mișcările membrelor și la propriile mișcări respiratorii.
Așa că, după părerea
mea, nu trebuie să îți faci deloc griji în legătură cu cunoașterea, cu
absolutul, cu nirvāṇa, trebuie doar să fii alertă și atentă. Când te cuprinde mânia,
mai ales, adu cât mai multă conștiință în acel moment. La un moment dat furia
va sucomba în fața conștientizării. La fel se întâmplă cu identificarea mentală
cu cutare sau cutare formă sau gând: ele vor slabi prin acest efort continuu de
conștientizare.
La fel este și cu
oamenii înțelepți despre care ai auzit: fiecare a avut drumul lui, nu trebuie să
imiți pe niciunul, nu trebuie să te identifici nici măcar cu cei mai buni,
pentru că fiecare a avut un destin unic și irepetabil. Că împrumutăm uneori din
virtuțile lor este cu totul altceva.
Î.: Tu nu ți-ai dorit niciodată să
te întâlnești cu Tatăl?
R: Noi, oamenii moderni,
am alungat sacrul din viața noastră. În mare măsură, ne-am dezumanizat și ne-am
profanizat, în primul rând prin mecanicizare. În ziua de azi, a simți prezența
Tatălui înseamnă un singur lucru: alungarea, din minte, a zgomotului de fond neîncetat
ce constituie trăsătura dominantă a experiențelor lăuntrice ale omului modern. În
acest zgomot necontenit, sacrul, divinitatea, nu poate supraviețui. Trebuie să
aruncam din mintea noastră foarte multe deșeuri, pentru că Dumnezeu nu are loc
de ele.
În
mod paradoxal, nu îl putem găsi pe Dumnezeu fără să ne găsim liniștea interioară
mai întâi, fără să alungăm zgomotul și, totuși, nu ne putem găsi liniștea
interioară fără să îl găsim pe Dumnezeu.
Individul nu se
poate salva singur, numai conștiința că este totuna cu Întregul îl poate salva.
Și atunci, soluția este practica zilnică, răbdătoare și smerită. Cultivarea
momentelor de liniște, de non-gândire, te va duce fără greș la întâlnirea cu Tatăl,
pentru că astfel de momente se vor îndesi iar viața ta în întregul ei va fi
sanctificată.
Î.: Spune-mi doar, știu cum ar reacționa
Iisus…. Să primești cu totală acceptare, orice, și să nu spui nimic... sau să
spui asemenea înțeleptului "se poate", "intr-adevăr?". Și
ai avut dreptate - acolo unde în mine s-a întâmplat o revoluție spirituală, în
persoana de alături nu s-a întâmplat nimic. Ce facem în situația în care ea
consideră că nu a greșit (grav)? Nu spunem nimic?
Și
cum acceptăm o situație în care ni se spune că noi suntem vinovați (la serviciu,
de pildă) pentru ceva ce nu am făcut? Ce facem, dacă furnizam un argument
rațional și eficient și avem și dovada faptului ca noi am propus o modalitate
corectă de lucru, dar ulterior nu s-a acceptat? Si acum vine persoana
decidentă, care a luat decizia greșită, si ne reproșează una și alta..?
R: Dacă persoana
care a greșit crede că a procedat corect, nu ai ce face, trebuie să îi respecți
alegerea, căci fiecare acționează propriului grad de maturitate spirituală. Va
veni un moment de suferință în viață care îl va convinge pe acel om că a greșit,
căci cel mai mare maestru spiritual este suferința.
Dacă nouă ni se reproșează că am greșit,
putem să explicăm adevărul, în sensul că nu considerăm că am greșit cu nimic,
dar nu uita că există feedback negativ și feedback pozitiv. Explicația noastră
trebuie să fie calmă și detașată, nu vehementă, pentru că așa îți dai seama dacă
nu cumva ego-ul se simte lezat, dacă reușești să îți menții calmul înseamnă că
ceea ce spui tu este inspirat și pozitiv (chiar dacă se poate să nu aibă
rezultatul scontat). Dar dacă protestul tău este vehement și dur, el provine cu
siguranță din ego, care se simte lezat. Esența a ceea ce spun eu este
următoarea: păstrează apa interioara netulburată de valuri, și atunci relaționarea
devine armonioasă. Scopul tău suprem, înaintea serviciului, este starea de calm
interior. Dacă îți pierzi calmul interior este inutil să câștigi disputa de la
serviciu.
Exemplele sunt și nu sunt banale, cu toții
ne confruntăm cu ele. Sunt adevărate lupte, cum spui tu, dar propune-ți să rămâi
calmă cu orice preț în mijlocul lor și la un moment dat vei reuși. Joburile
trec, dar pacea interioară este veșnică.
Să nu uităm această prioritate.
0 Comments:
Post a Comment
Comments
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home