24 October 2009

Zoon Metaphysikon şi Mus Religiosus



„Hambarul plin cu grâu de deasupra mea şi legea foamei din mine” (Chiţkant, şoarece iluminist din sec. XVIII, fondator al idealismului critic al şoarecilor)

Aseară, începusem să mă gândesc cum ar fi decurs viaţa mea şi cam ce fel de concepte, doctrine şi ideologii politice şi religioase sofisticate ar fi construit mintea mea pe seama pisicilor dacă Dumnezeu, cu nemărginita-i putere, dar, de buna seamă, şi cu neîntrecuta-i imaginaţie, ar fi decis ca acest spirit neliniştit al meu, întrupat în această viaţă sub forma unui reprezentant insignifiant al speciei Homo Sapiens, să se încarneze într-un individ la fel de oarecare al speciei Mus Musculus al familiei Muridae, genul Mus, din ordinul Rodentia, sau, mai pe româneşte, într-un şoarece de casă ordinar. Latinescul mus (şoarece), în treacăt fie spus, îşi are sorgintea în verbul sanskrit mush¬-lit.”a fura”, prin urmare, ceea ce e sigur din capul locului este că, pentru a-mi asigura o existenţă onestă ca rozător, în loc să muncesc aş fi nevoit să mă mulţumesc cu calitatea de eternă sperietoare a tuturor gospodinelor, adică să fur cu neruşinare din hrana oamenilor. O diferenţă totuşi neimportantă, după cum voi încerca să demonstrez în continuare, întrucât, în linii mari, şoarecii şi oamenii nu se deosebesc decât foarte puţin în concepţiile lor morale, politice, filosofice sau religioase.

Toată viaţa mea m-a pregătit pentru această sacră şi dificilă misiune, de a reda într-un scurt articol de blog cam ceea ce aş gândi eu, în linii mari, din ipostaza de şoarece. Mă refer, pe de o parte, la experienţa dobândită în anii copilăriei, petrecuţi în mare parte la ţară, când eram în stare să îmi petrec uneori trei ceasuri nemişcat lângă o mâţă care, la rându-i încremenită în poziţia de pândă, îşi controla în acest răstimp mişcările respiratorii şi bătăile inimii, pândind atent lângă gaura unui şoarece, astfel că, încă înainte de a învăţa să scriu şi să citesc, am putut observa îndeaproape comportamentul, atât al prăzii, cât şi al prădătorului. Pe de altă parte, pasiunea mea ulterioară pentru ştiinţele naturii m-a determinat să urmăresc nenumăratele documentare ale posturilor de televiziune Animal Planet, Discovery şi National Geographic, completându-mi mai recent infomaţia şi cu articolele vastei enciclopedii online Wikipedia, pe care o consult zilnic în cele mai variate domenii.

Astfel, dacă luăm de bună afirmaţia din ultima sursă (http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse), potrivit căreia şoarecii au o speranţă de viaţă de vreo trei luni, chiar dacă, feriţi de urgia morţii premature cauzate de prădători, ar putea să îşi dea obştescul sfârşit la venerabila etate de doi-trei ani dar că, în pofida lipsei de longevitate, sunt pe locul trei în topul celor mai de succes mamifere după oameni şi şobolani, graţie uimitoarei adaptabilităţi, a curajului de a împărtăşi cu omul preferinţele culinare ale acestuia şi, aş adăuga eu, a cosmicei viteze cu care se reproduc, ajungem la concluzia că şoarecii şi oamenii sunt înrudiţi nu numai prin apartenenţa la clasa Mammalia, dar şi prin bagajul genetic identic în proprorţie de 99% (Cf. şi Sabin Russell, „Of Mice and Men - Striking similarities at the DNA level could aid research”, în San Francisco Chronicle, 5 decembrie, 2002 –„Mice and humans both have about 30,000 genes - and share 99% of them - but the mouse genome is shorter than that of humans (2.5 billion letters compared with 2.9 billion) -- -- About 1,200 new genes have been discovered in the human because of mouse-human genome comparison) şi, dacă îi observăm mai îndeaproape, prin multiplele trăsături comportamentale comune.

Şoarecii au însoţit oamenii din paleolitic şi până azi. Primul adăpost pe care primul homo sapiens şi-l va fi făcut, din frunze şi crengi, pentru a se apăra de ploaie, va fi adăpostit şi primul şoarece. Din zorii omenirii şi până în era cuceririi spaţiului cosmic, şoarecii au însoţit oamenii cu o perseverenţă de care nu au fost în stare nici măcar caii şi câinii. Şoarecele a privit oamenii îmbrăcaţi în blănuri ce pictau peştera Altamira şi tot el urma să asiste, după milenii, la lansarea primei navete spaţiale.

În decursul mileniilor, şoarecii s-au civilizat treptat, ajungând, prin adaptare continuă şi selecţie naturală, să dezvolte abilităţi intelectuale deosebite, pentru a face faţă coabitării cu fraţii lor mai mari, oamenii. O dovadă a acestei uimitoare evoluţii o constituie dezvoltarea unui sistem simplificat de caractere grafice. Faptul că şoarecii au cu siguranţă un sistem de scriere mi l-au dovedit semnele lăsate de gheruţele lor pe brânză, smântână sau chiar săpun, semne care seamănă izbitor cu literele cuneiforme feniciene. Astfel că, născut fiind şoarece, primul meu imbold ar fi probabil să citesc cât mai mult din mărturiile istorice pe care istoriografii şoareci le vor fi consemnat de-a lungul multimilenarei însoţiri cu oamenii. Câte amănunte, mai mult sau mai puţin picante, aş afla despre viaţa de zi cu zi din anticele oraşe Harappa, Mohenjo Daro, Ur, Uruk, Akkad, Memphis, Teba! In toate aceste locuri au trăit şi istorici şoareci care trebuie să fi descris pe larg, dintr-un unghi de vedere cu totul special, viaţa socială, culturală, politică a oamenilor şi şoarecilor deopotrivă.

Toate aceste vechi civilizaţii umane dispărute vor fi avut un corespondent şi în lumea rozătoarelor. Căci nu îmi pot imagina că un şoarece dintr-o casă romană ar fi vorbit aceeaşi limbă cu un şoarece part sau cartaginez, întrucât, cu siguranţă, prezenţa şi comportamentul specifice ale diverselor naţii umane cu care naţiunile de şoareci s-au însoţit au contribuit substanţial la modelarea acestora din urmă, din toate punctele de vedere: comportament social, economic sau religios, limbă, aspect fizic, creaţie materială şi spirituală. Civilizaţia lui Homo sapiens este atât de înrudită cu cea a lui Mus încât nu m-aş mira dacă într-un tratat şoricesc de istorie antică aş citi, de pildă, despre ravagiile pe care le-au făcut oştirile de şoareci romani care, debarcaţi de pe corăbii împreună cu legiunile de homo sapiens pe ţărmul cartaginez în anul 146 a.Chr., au trecut „prin gheare şi dinţi” toată populaţia de rozătoare din bătrânul oraş african subpământean întemeiat de şoarecii fenicieni veniţi în anul 814 a.Chr. pe corăbiile reginei Elissar din oraşul fenician Tyr, în vreme ce, în paralel, ostaşii lui Scipio Aemilianus îi treceau „prin foc şi sabie” pe semenii lor umani din Cartagina.

În mod similar, legiunile romane care au cucerit Dacia după aprigele încleştări militare din 101-102 şi 105-106 p.Chr. au adus cu ele legiuni de şoareci (mus romanus) vorbitori de latină şoricească, ce s-au luptat pe viaţa şi pe moarte cu şoarecii daci (mus dacicus). Conflictul animal s-a desfăşurat, în linii mari, de aceeaşi manieră cu cel uman. Astfel încât şoarecii români au rezultat în urma unui proces de latinizare a şoarecilor daci supravieţuitori ai celor două conflicte militare. Întrucât romanii au adus în Dacia cucerită, o nouă cultură, cu alte cuvinte, o nouă imagine despre lume şi despre oamenii înşişi, la rândul lor şoarecii romani învingători, care şi-au impus limba şi principiile generale juridice, politice şi economice, au adus cu ei de la Roma, pe lângă luptele de şoareci gladiatori sau de pisici, sisteme moderne de a săpa găuri în noile tipuri de locuinţe umane construite după model roman, de a construi depozite de alimente în conducte, modelul italic de cartografiere a hălcilor de şuncă, balistele şi catapultele şoriceşti romane care folosesc ca proiectile boabe de grâu şi, respectiv, scobitori, noi tipuri de arme şi capcane anti-mâţă etc. Şoarecii daco-romani au moştenit, evident, viciile şi virtuţile strămoşilor lor daci şi romani, comportamentul actual al populaţiei româneşti de şoareci îl copiază implicit pe cel al corespondeţilor umani. Astfel, nu e de mirare că România este raiul pisicilor întrucât şoarecii români duc ospitalitatea până acolo încât se predau de bună voie duşmanilor lor de moarte, fără să chiţcăie măcar. În acelaşi timp însă, ca un paradox, un studiu asupra baladei „Mioriţa” în variantă rozătorească ar releva faptul surprinzător că şoarecii noştri româneşti, aşa paşnici şi ospitalieri cum sunt, se ucid şi se mănâncă, totuşi, între ei. Enciclopedia Britannica ne informează că şoarecii devin canibali în momente de penurie de alimente. Un studiu mai aprofundat ar demonstra însă că şi şoarecii din România sunt destul de violenţi, ucigându-şi în unele cazuri semenii, la petrecerile câmpeneşti universale specific şoriceşti, cum ar fi Sărbătoarea Recoltării Grâului, Sfânta Noapte a Pisicilor Moarte, Sfântul Şvaiţer etc.

În treacăt fie zis, cugetătorii şoareci au emis cu siguranţă multe şi variate opinii în legătură cu caracterul sacru al acestor sacrificii, cu origini arhaice. Elementele sacrificial-orgiastice abundă în istoria ideilor şi credinţelor religioase şoricereşti. Ele au fost desigur dezbătute pe larg în studiile de fenomenologie a sacrului publicate de către istoricii şoareci ai religiilor, pe care ni le putem imagina cu uşurinţă; nu mă opresc acum decât la trăsătutile generale, pentru a remarca extraordinara vitalitate a unor comportamente religioase specifice şoarecilor arhaici, perpetuarea acestora până în era zborului spaţial. Dacă la origini, într-adevăr, sacrificarea semenilor era un ritual subsumat unui univers magico-religios dominat de mysterium felidae, acesta s-a extins treptat la toate manifestările religioase chiţcăieşti. Trebuie spus că iniţial ritualul avea o funcţie foarte strictă: puterile considerate de sorginte magică ale pisicii se credeau a fi abolite periodic printr-un act magic sacrificial care genera un transfer ontologic – şoarecele ucis „locuia” temporar într-un trup de câine. Practica este ulterior tot mai des asociată cu ritualurile de construcţie a găurilor şi galeriilor, în cadrul cărora se proceda adeseori la îngroparea de viu a unui şoarece într-un bloc de parmezan brut sau cu simbolismul renaşterii mistice, context în care şoarecele ucis era învelit într-o pânză de păianjen având semnificaţia lichidului amniotic.

Prin urmare, în decursul timpului, deşi cultura şi civilizaţia şoricească au avut o evoluţie ce pare destul de sinuoasă, dată mai ales de însoţirea cu oamenii, am putut remarca o anume consecvenţă, rezultând din condiţionările constante ale unora din factorii de mediu: resursele de hrană insuficiente în raport cu sporul demografic (de aici şi nenumăratele mituri ale Bobului de Grâu), atitudinea ostilă a oamenilor, confruntarea multimilenară cu pisicile, cultul htonian al strămoşului-zeu mitic subpământean, rozătoarea primordială etc. Categoriile fundamentale ale gândirii rozătoarelor au rămas în general aceleaşi, de la gândirea mitică a triburilor arhaice şi până la chiţcăismul existenţialist modern, fiind condiţionate într-o măsură mai mare sau mai mică de relaţia cu aceşti factori de mediu. Acest caracter constant al gândirii şoarecilor este evidenţiat în operele de căpătâi ale cugetătorilor şoareci, descoperite pe vestigiile de şuncă şi brânză fosilizată, începând cu antichitatea greco-romană şi orientală, adică din epoca istorică ce ne-a transmis primele dovezi scrise ale unui gândiri abstracte, odată cu primele elemente de logică formală şi primul sistem de scriere elaborate de către rozătoare, din această perioadă datând şi tulburătoarea reflecţie a lui Chiţcăit din Efes, potrivit căruia „Nici un şoarece nu poate mânca de două ori din aceeaşi brânză”.

După această scurtă incursiune în lumea şoarecilor, cu care, pare-se, avem nebănuite şi nenumărate afinităţi, îndeosebi în ceea ce priveşte cultura lor spirituală, dat fiind că Homo religiosus nu este, în esenţă, decât un Mus religiosus fără coadă, nu mai rămâne decât să las cititorului plăcerea de a intui ce anume ar gândi şi scrie un gânditor şoarece despre războaiele, moravurile, politica, ambiţiile şi zeii noştri.

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

1. observ ca nu ai pierdut interesul tau pentru " comportamentul prazii, cat si al pradatorului.":))

2. Ai citit de ultima teorie cf careia, teoria latinizarii dacilor nu este corecta, si ca in fapt, dacii vorbeau lb latina...ideea era ca in 200 ani nu prea era posibil finalizarea procesului de latinizare si ca cei cativa soldati ramasi din legiunile romane nu aveau cum sa impuna aceasta transformare.

3. Cum vezi tu adevarata personalitate/caracter al romanilor? Vis a vis de plecarea capului...de balada Mioritei..de acceptarea pana la maxim a impunerilor celor ce vin din afara etc...

10/30/2009 02:33:00 PM  
Blogger Jurnal de Idei said...

Incerc sa iti raspund tot punctual:

1. Interesul meu pentru comportamentul prazii si al pradatorului trebuie privit prin prisma simpatiei pe care le-o port amandurora. Exista ceva inerent conflictului contrariilor care in acelasi timp le transcende. Chinezii denumesc acest ceva Tao (Dao).
2. Nu sunt la curent cu teoria de care vorbesti. Articolul meu nici nu avea in vedere vreo dezbatere pe acest subiect, ar fi necesar un articol separat. Parerea mea (trebuie luata ca o parere a unui neavizat) este ca, in conditiile in care latina era limba oficiala si singura limba scrisa, e posibil sa fi devenit limba unica in 200 de ani. Daca noi ne-am englezificat intr-o asemenea masura folosind doar ocazional engleza, ne putem imagina ce se intampla daca utilizam limba română numai acasa si engleza in toate celelalte situatii, plus scoala in limba engleza, toata corespondenta purtată în această limbă. Faptul ca dacii vorbeau latina de la bun inceput mi se pare o gluma buna, ar fi un detaliu important, precizat de toate izvoarele istorice. 3. Inferarea unor trăsături de caracter ale românului in genere (prototipul de român, românul în sine, platonician) din Balada Mioriţa sau Balada Meşterului Manole ori din diverse zicători şi proverbe şi transportarea acestor aşa-zise elemente de personalitate şi la posibile atitudini în situaţii istorice concrete constituie o pura dovadă de ignoranţă, în primul rând în ce priveşte înţelegerea miturilor şi a structurii acestora. Dacă românii sunt acuzaţi de laşitate, prin interpretarea, cum spuneam, total non-mitologică a Mioriţei, ar trebui mai întâi explicată atitudinea din primul război mondial, unde vorbim de sute de mii de morţi.

10/30/2009 03:07:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Imi place strasnic - spun strasnic pt. ca imi place cum suna cuvantul asta si mai ales pentru cum rasuna superlativul din el - felul in care pui cuvintele laolalta si iti scriu intr-un soi de replica pisico-soriceasca, asociere care vine din aceeasi simpatie pe care o port ambelor necuvantatoare; personal, pisica mi s-a parut intotdeauna intruchiparea inconstienta a ideii de carpe diem...haios nu...cum poate sa crape jucandu-se mereu cu aceeasi motocei...

multumumesc mult pt.toate postarile

5/29/2010 04:40:00 AM  
Blogger Jurnal de Idei said...

Multumesc si eu. Simt ca o contra-replica felino-rozatoreasca se impune. M-am obisnuit deja sa dialoghez cu anonimi, nu te mai intreb daca esti fata sau baiat, pisica sau soarece!!:))

Recunosc ca am iubit si iubesc si acum pisicile. Pe mine, capacitatea pisicilor de A FI ATENTE ma frapeaza, e o trasatura comuna carnivorelor, dar felinele o poseda intr-o masura inegalabila, de aici si farmecul jocului lor cu motocei (eu folosesc o sfoara pe ca o tarasc prin casa - iti recomand tehnica daca vrei ca si tu si pisica sa va alegeti cu o silueta de invidiat, daca nu le posedati cumva, deja, pentru ca te asigur ca o pisica e in stare sa te alerge cativa kilometri buni prin propriul apartament!!) In plus, sunt nevoit sa fac precizarea de bun simt ca meritul stilistic nu e al meu, ca aceasta prezentare a soarecilor "de la gândirea mitică a triburilor arhaice şi până la chiţcăismul existenţialist modern" copiaza si ironizeaza amical stilul lui Mircea Eliade, pe care il consider profesorul meu de istoria religiilor, desi nu l-am cunoscut in carne si oase. Trebuie deci sa fiu corect si sa marturisec ca stilul e al lui Eliade, ca in prezentarea aspectelor fundamentale ale unei asa zise structuri a sacrului la soareci m-am gandit cum ar fi formulat Profesorul un asemenea articol, cred si sper ca de undeva din ceruri Eliade chiar l-a citit si a ras cu lacrimi, recunoscandu-si stilul parodiat de catre un discipol anonim.
Multumesc inca o data.

5/29/2010 07:18:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

E firesc sa intuiesc cam ce inseamma si cum te-a insemnat Mircea Eliade...si astfel vine fireasca intrebare...Ce ar putea face azi miturile pentru noi? Se mai nasc oare mituri? Mai putem oare re-face acel mysterium tremendum?
Cred insa ca puterea mitului e e singura care conduce omenirea/omul spre evolutie....
Si uite ...ca pisica sar brusc la o alta idee:) citisem aseara din lupta(ca sa zic asa) pe care o ai cu fumatul; nu sunt o fumatoare( deci poti sa-mi spui anonima si sa adjudeci ca e firesc sa nu ii inteleg pe cei care fumeaza desi stiu gustul tutunului - sa fi fumat poate cateva pachete la viata mea) insa daca e sa consideram fumatul un viciu ti-as spune doar atat: Nu renunta la viciile tale...fa-le sa lucreze pt tine in favoarea ta - nu imi apartine insa ma inlclin in fata ideii!

o pisica anonima care scrie fraze cu topica proustiana - interminabile:)

5/29/2010 08:06:00 PM  
Blogger Jurnal de Idei said...

Draga pisica anonima, daca vrei sa stii ce inseamna proustian ar trebui sa iti reproduc paginile din jurnalul meu studentesc...

Discutia risca sa se amplifice peste marginile unor comentarii la un articol hazos de blog:). Cu toate ca, daca stai bine si te gandesti, spatiul e nelimitat iar singurul risc pe care ti-l asumi este sa se plictiseasca alti vizitatori ai blogului meu. Deci...gand la gand cu bucurie. Printr-o frumoasa coincidenta, eu insumi planuisem de multa vreme sa dezvolt cateva dintre ideile lui Eliade din capitolul "Miturile lumii moderne" din lucrarea "Mituri, vise si mistere". Din pacate, m-am impotmolit odata cu primul eseu dintr-o lunga serie proiectata prin '97-'98, in care identificam structuri specificice mitului in...nici mai mult nici mai putin decat versurile formatiei B.U.G. Mafia, care, observam eu, folosea muzica doar ca pe un simplu pretext pentru a relata anumite povesti si a institui modele exemplare, ARHETIPURI, raportat bineinteles la mediul din care provenea aceasta muzica. Cred si acum ca formatia incerca sa instituie o adevarata mitologie a strazii, cu intregul complex de caracteristici specifice spatiului si timpului mitic (cartierul vazut ca spatiu si timp al initierii, strada ca "axis mundi", moartea initiatica si caracterul repetitiv, ciclic al intamplarilor-trasatura esentiala a oricarui mit etc.)

In secolul precedent, omenirea a trait experienta tragica a doua mituri sociale: comunismul si nazismul.

Daca pornim de la o definire a mitului ca relatare a unui eveniment petrecut intr-un timp imemorial (illo tempore) si care instituie modele exemplare, repetitive, pentru existenta omului actual, cred ca miturile zilelor noastre s-au restrans la creatia cinematografica. Star Wars, The Lord of the Rings, de exemplu, sunt "Iliadele" epocii ecranului. Nu intru in detalii aici, voi scrie poate un articol de blog prin care sa arat particularitatile mitului decelabile in asemenea creatii cinematografice. Intrebarea ta se referea la crearea de noi mituri si nu la modalitatea in care supravietuiesc cele preexistente, am inteles bine? (Pentru ca aici iarasi e un subiect de discutie ce se poate intinde pe cateva volume). In general insa, sub presiunea diferitelor fenomene de ordin istoric (terorismul conceput la un moment dat ca principala amenintare globala, cucerirea spatiului cosmic si avalansa de OZN-uri, incalzirea climei si diversele scenarii apocaliptice), constiinta umana cauta sa inzestreze cu semnificatie tot ceea ce apare ca fiind relevant in campul experientei, incercand inconstient sa identifice resorturi de perpetuare (camulflata) a sacrului, al carui vehicul esential, intr-o epoca desacralizata si industrializata, este tocmai mitul, prin calitatea acestuia de a institui modele exemplare, arhetipuri (fie ca e vorba de evenimente, fie de comportamente umane). Cert este ca omenirea nu va inceta niciodata sa creeze mituri, ele fiind consubstantiale conditiei umane insesi. Dar subiectul este foarte vast si ma opresc aici.

5/30/2010 07:51:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Imi place cum am alunecat de la soareci spre mituri, insa ma roade mai mult al doilea subiect...:) Intr-adevar e vast subiectul si recunosc ca ma facsineaza si gasesc interesanta abordarea unei posibile mitologii a strazii/cartierului - nu m-am gandit la asta insa la Star Wars DA, unul din filmele pe care l-as lua cu mine intr-o insula pustie; magistrala intruchiparea a destinului eroului in calatoria sa initiatica, cate stele ...si atatea simboluri; gasesc f. interesant si rolul ritualului in cadrul mitului si dupa cum spui ar fi prea multe de zis si multe care sunt sortite intuitiei si nu cuvintelor;
ca sa nu plictisesc cititorii blogului tau iti mai spun doar ca dupa ce am citit motto-ul tau mi-a venit in minte si continuarea ...«The Universe is a dream dreamed by a single dreamer where all the characters dream too»

multumesc pentru postari minunate si prompte:)

5/31/2010 05:16:00 AM  
Blogger Jurnal de Idei said...

Am alunecat foarte mult, riscam sa ne impiedicam:))

De la soareci la mituri, de la homo metaphysicus la mus religiosus si de la mysterium tremendum la mysterium fascinans. Si daca tot suntem in contextul coincidentei opozitiilor, sunt curios daca esti de acord cu mine ca intreg tragismul eposului din Star Wars poate fi regasit in clipul la care fac trimitere pe canalul meu YouTube. Dialogul a fost conceput cu atata maiestrie, incat contine esenta filmului.

http://www.youtube.com/user/luciandantes

Multumesc si eu pentru gandurile fecunde pe care mi le-ai prilejuit. Daca as avea timpul si energia necesare, as mai umple 100 de pagini cu doar ideile ce mi-au strafulgerat mintea vazand cat de interactiv poate deveni sinele meu (doar "un strop de vid privindu-se-n oglinda"), in ipostaza virtualizata.

De pilda, cugetarea ta ...«The Universe is a dream dreamed by a single dreamer where all the characters dream too» m-a trimis cu gandul la Chuang Tzu care a visat ca e fluture si, trezindu-se, se intreba daca nu cumva el este de fapt fluturele care viseaza ca e Chuang Tzu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chuang_Tzu#The_butterfly_dream

In acelasi context invocat de tine, al riturilor de initiere stelare, se cuvine a adauga ca adevaratii cititori ai blogului meu nu se vor plictisi urmarind acest dialog. Pentru ca, avand in vedere o serie planificata de articole avandu-l ca subiect pe Mircea Eliade ("Mircea Eliade in viata mea de zi cu zi"), risc sa raman cu un singur cititor...

5/31/2010 06:21:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Stau in fotoliu cu un motanel de 1 luna si o zi si scriu cu mana zgariata intr-un antrenament pe care noi doi l-am intreprins adineaori. Acum se face ca doarme in timp ce eu scriu un comentariu fara a termina de citit articolul, ducandu-mi la randu-mi lupta pe ziua de azi. Pana lamuresc ce si cum am de postat pentru a starni, las intrebarea "care este rostul acestei coincidente semnificative?" sa pluteasca. A, nu sunt anonim, sunt Vic.

6/04/2010 04:25:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

"(...)intreacat fiE spus(...)" de corectat cred. Cum ai ajuns tu sa notezi toata noamenclatura soarecelui si de ce? Inca un de ce? De ce mouse seamana mai mult cu "mus"-fonetic-, iar la noi, latinii, a ajuns "soarece"?Vic

6/04/2010 05:31:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Si totusi, e o simpla asternere pe hartie a ceea ce simti. E o spirala in jurul unui centru-scop. E o vorbire in context. E o impartasire. E, in plus, o impartasire si a celorlalti care au spus...cititi si traiti de tine. Dar totusi incerc sa nu ascult cuvintele...incec sa inteleg ce e in tine. Ciudat, stateam si ma ocupam de un mail pentru un beneficiar, cand mi-a fulgerat in minte mailul asta de la tine(citit cu zile in urma), curatat de forma, filtrat de un blur al inexactitatii memoriei, in fapt purificat si mai exact ca informatie(pastrata numai starea creata si ideea formata) si am spus ca trebuie sa-ti raspund. Apoi mi-a venit raspunsul, la fel de surprinzator ca si intentia de a raspunde(faptul se consuma prin mine, dar cel mai probabil nu e din mine, pentru ca totul a fost inuman de spontan). Ideea este urmatoarea: e o neliniste, e altceva la mijloc. De altfel, un Lucian in apogeu de profunzime nu cred ca ar putea "ever" sa vorbeasca. Poate ar putea sa faca[ceva]. Cel mai sigur ar putea doar s-o traiasca intre peretii craniului sau, sau ai toracelui sau.
Asadar, astazi iti scriu pentru o simpla lamurire: este oare o metoda de a descoperi aceea de a te invarti in jurul horei? Daca da, la ce nivel se mai poate intampla asta? Exista un stadiu, se trece de el, sau dureaza mai mult? Pana unde? De la D la F pe un segment de la A la Z? Evolutia schimba maniera trairilor sau nu? E pe stadii? E pana la si de la un punct incolo?(pana la V si de la V incolo e altfel, pe acelasi parcurs de la A la Z)
Pentru ca e clar ca toti credem ca vine momentul in care nu te mai invarti in jurul horei, ci intri in ea.
Daca treaba adevarata se intampla in hora, atunci...ceea ce mi-ai scris tu (sau ai scris pe blog) e o simpla marturisire, sunt cuvinte cu titlu informativ. Poate un pic de dezlantuire, un prea-plin. Dar ma intreb daca nu e si asta parte din ciclul evolutiv, daca nu e la fel de necesara.
Toate bune! Vic

6/04/2010 05:32:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Banal, incitant sau terifoant. Ha! Votez Incitant, gandind asta ca o scara valorica in 3 trepte. Votez pe 2 pentru ca astept mereu un 3 mai bun ca 2. Iar 2 este mai bun decat 1(considerat "cah!")pentru ca Lucian si-a dovedit capacitatea de a face si pe altii sa rada si sa gandeasca(simta?) masiv simultan. Simultan sa uimeasca. Si era dator cu asta, pentru ca el rade de te miri ce joc de cuvinte cu trei talcuri dinstincte(numa' el pricepe) de zici ca se prabuseste cladirea din cauza poftei cu care traieste rasul. Toate bune!

6/04/2010 05:40:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ba! Eu nu mai cumpar Dilema...citesc blogul de aici, din fotoliu. Nu ca as fi cumparat-o, dar nu voiam sa introduc un element comparativ revista de arhitectura, motociclism sau aviatie. Prefer sa citesc aici, pentru ca rad si ma simt mai bine decat daca as citi in lumina soarelui printr-un geam de tren intr-o calatorie pe care as dori-o interminabila. Atat de interminabila pe cat nu as vrea sa se termine o carte buna. Asa cum era cand citeam. Repet: e un sentiment mai bun decat atat! Si asta in parte tie, Luc si in parte dialogului cu anonima(si cine stie ce mai descopar pe blog). Va multumesc! Vic

6/04/2010 05:56:00 PM  
Blogger Jurnal de Idei said...

Hm!

Articolul asta risca sa provoace simultan mai multe rasete si comentarii serioase decat mi-as fi putut imagina vreodata. La urma urmei era o gluma, Victor draga!

Dar daca vrei tu musai sa lamurim problema...

Punctual:

1.Problema etimologica.Englezii l-au luat pe "mouse" pe filiera proprie, dintr-o limba protoindoeuropeana inrudita cu sanskrita si cu latina
("From Middle English mous, from Old English mūs, from Proto-Germanic *mūs, from Proto-Indo-European *muh₂s." -v. http://en.wiktionary.org/wiki/mouse")
2. Noi, ca latini vrednici ce suntem, am luat cuvantul "şoarece" chiar din latina, daca e sa ne luam dupa explicatiile etimologice de la http://dexonline.ro/definitie/șoarece

Dar! Retine ca detaliile etimologice din articol si in general referintele "stiintifice", nu sunt decat elementele parodiante, m-am gandit ca efectul comic ar fi cu atat mai puternic cu cat impresia de seriozitate este mai autentica. Sincer sa fiu, eu am fost mai mult cu gandul la Jonathan Swift decat la Mircea Eliade.
3.Cum "am ajuns"? Pur si simplu ma gandeam in urma cu vreo doi ani cat la derizoriul mintii umane, la provizoratul si la majestuaosa ilaritate a pretentiilor noastre de a fi vesnici ramanand in relativitatea gandirii...mi-am zis intr-o noapte, inradacinat in contemplarea tarzie a imaginii, ramase pe scoarta ceregrala, a motanului sarmanului Dionis si a soarecilor aferenţi, ca toata gandirea mea ar incapea in mintea unui soarece, ca oamenii si soarecii sunt totuna, ca daca ar fi sa mai traiesc cateva milenii de apriga ostenire dialectica eu nu voi depasi rozatoarele, adica nu voi transcende sfera ontica in care sunt ele pozitionate, conditionate fiind de exact aceleasi instincte ca si mine...Si uite asa m-am asemanat eu cu un soarece, dupa care am incercat sa imi imaginez ce as face eu daca ar fi sa ma nasc şoarece. Dupa aia am realizat ca de fapt iubesc si pisicile si uite-asa mi-au venit niste idei foarte hazlii, pe care le-a exprimat in articol.

Cu privire la ultimul tau comentariu, voi incerca sa o cooptez pe comentatoarea anonima (autointitulata pisicuta anonima, devenita dupa cateva schimburi de comentarii, Anto) pentru un nou articol sau serie de articole.

6/04/2010 08:25:00 PM  
Blogger Jurnal de Idei said...

Ce inseamna eterna reintoarcere? Sunt 3 sensuri pe care le pot descoperi in Eliade. Subiectul e mai mult decat incitant.

Cred deci ca se impune un articol sau o serie de articole cu titlul: "Unde se incheie mitul eternei reintoarceri?".

Vreau sa reiau comentariile tale si ale lui Anto ca note introductive la acest nou articol (serie de articole), dupa ce reusesc cumva sa o contactez si pe ea.

Dar va dura putin mai mult decat un schimb de comentarii.

M-am decis, asadar, sa scriu un articol sau chiar o intreaga serie, daca se impune, ca raspuns la intrebarile si constatarile personale ale lui Vic si Anto, vazute ca intrebari pe care le pune VIATA si nu necesitatile de ordin TEORETIC. Mai precis, eu sustin ca fenomenologia sacrului din "Mitul eternei reintoarceri" are un obiectiv care trebuie citit printre randuri, in termeni de ATITUDINE INTERIOARA fata de viata omului, fata de provocarea concreta a zilei de azi, oricand se va fi situand acest "azi" si in pofida situarii obiectului analizei in conceptia ontologica a omului arhaic. De aici si ideea mitului metroului. Intrebarea lui Vic. este esentiala: unde duce aceasta eterna reintoarcere? Candva aceasta ciclicitate trebuie abolita, altfel nu are finalitate, la asta vreau eu sa raspund de fapt. Dar in ce situatii trebuie ea abolita? Ce functii indeplineste aceasta repetare? Ea trebuie legata de conceptul de arhetip (la Eliade insemnand "model exemplar"). Eu cred ca pentru omul mitologiei preistorice eterna reintoarcere are rol mantuitor iar pentru omul "civilizat", care calatoreste cu tramvaiul si metroul, eterna reintoarcere semnifica, dimpotriva, angoasa existentiala, aceasta nefiind decat inca o ilustrare a celebrei "coincidentia oppositorum". Deci eu cred ca structuri de sorginte mitologica precum este conceptia aceasta a reinnoirii periodice a timpului (sarbatoarea Anului Nou), ca si in general ceea ce este celebrat ciclic si mai are si azi o finalitate mantuitoare reprezinta doar mosteniri arhaice, perpetuari ale miturilor preistoriei, cred ca tot ceea ce este esential nou, ceea ce ne este propriu in aceasta eterna reintoarcere in contextul modernitatii tehnologice si-a păierdut orice valenta spirituala in afara de cazul in care acestor comportamente umane repetitive, lipsite fiind de raportarea la modelul exemplar (arhetip), nu li se atrinbuie o cu totul alta functie, si anume una pur initiatica. Trebuie sa meditam deci la aceasta finalitate a omului: cum mai poate el azi, in masina, in metrou, la birou sau in hala de productie, sa valorizeze actul profan banal, sa converteasca aceste secunde, ore, zile, ani sterili in materie prima spirituala? In momentul in care a trecut de perioada agricola si pastorala, omul a inceput sa divida atat fenomenele obiective ale lumii fizice, cat si activitatile zilnice si practic, gandirea, in sacru si profan, pana atunci viata lui cotidiana fusese o hierofanie, adica orice act profan ascundea o semnificatie sacra, dincolo de utilitatea pur practica. Omul arhaic este deci unificat prin armonizarea vietii cu ritmurile cosmice. Probabil ca omului modern ii ramane doar sansa "incercarii labirintului", a "mortii initiatice". Fiecare zi din viata noastra este o moarte, dar noi o putem converti in initiere intru un nou mod de fi. Pe directia asta merita sa dezvoltam discutia.

6/04/2010 09:04:00 PM  

Post a Comment

Comments

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home